JAG ÄR EN TJUV

Oct 10th, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till Jag är en tjuvAv Jonas Karlsson
Wahlström & Widstrand, 2015
ISBN 978-91-46-22543-0, 232 sidor

Med tanke på att denna bok gick som sommarföljetong i Dagens Nyheter är det troligt att Dasts läsare redan är bekant med innehållet. Men bokens ärende är att visa på möjligheten att flytta förnedring från TV till gatan. I USA är detta redan ett faktum. Folk som begått brott kan slippa en del av ett fängelsestraff genom att ställa en skylt framför sim bostad. På den står med namns nämnande att här bor en brottsling och vad personen gjort. Men det räcker inte med det. Med en liknande text får personen en gång i veckan fungera som sandwichman i ett välfrekventerat område.

Bokens huvudperson, Roland, är säkerhetschef på ett varuhus och genomdriver idén att snattare får välja mellan polisanmälan och att offentligt bära en skylt där det står: ”Jag är en tjuv”. Alla hoppas att folk ska välja polisanmälan, men så väljer en invandrad kille det andra alternativet, vilket får Roland att ganska omgående ångra sin geniala idé.

Pressen skriver artiklar och i sociala medier bedrivs kampanjer mot varuhuset. Personligen har Roland inte heller lätt. Frun har stuckit med en annan, som till råga på allt är vänlig mot honom. Han känner att livet sprungit ifrån honom när hans självsäkre chef är tio år yngre än han själv. Vad göra? Inte mycket mer än att börja röka igen och käka pizza på en medioker krog.

Det är en idé som kräver en del för att inte bli alltför lik de många ”kompisfilmer” om olika människor som efterhand blir bästisar. Men Karlsson berättar sin historia på ett korthugget och rättframt språk som faktiskt döljer fler bottnar än man kan tro. Ibland räds man att berättelsen ska gå över i parodi, men för det mesta klarar författaren skivan och får läsaren att börja fundera över frågorna han ställer.

Jonas Karlsson är skådespelare, dramatiker och författare, född 1971 och bosatt i Stockholm. Han har medverkat i långfilmerna Livet är en schlager, Hans och hennes, Detaljer, Miffo, Offside och Cockpit för att nämna några. I TV har han spelat både Gustav III och August Strindberg. Han tillhör Dramatens fasta ensemble och hans pjäser Nattpromenad och Mellanrum har satts upp på Stockholms Stadsteater. Som författare debuterade Jonas Karlsson 2007 med novellsamlingen Det andra målet, som följdes upp med Den perfekte vännen (2009) och Spelreglerna (2011). Hans böcker finns översatta till flera språk

BARBRO LINDBORG

Jonas Karlsson

Jonas Karlsson. Foto Martin Stenmark