JAG ÄLSKAR DIG OBEGRIPLIGA LIV!

Jul 1st, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Jag älskar dig obegripliga livAv Per Ragnar
Ictus, 2013
ISBN 978-91-637-3999-6, 174 sid

Genom 97-åriga Signe och hennes dagbok speglar Per Ragnar det förra seklets stora och mindre stora händelser. Signe växte upp i Karlshamn i Blekinge, gifte sig med en präst och hamnade i Tyskland under den tid då nazismen växte fram.

Det är en tid Ragnar känner väl till eftersom han som skådespelare gestaltat Hitler i pjäsen Hitlers bordssamtal. Därför är han väl skickad att beskriva hur nazistpartiet drev lyckosamma kampanjer för att få tyska kvinnor att ställa sig i Führerns tjänst som avelsston och hur deras (och för all del andras) avkommor via Hitlerjugend lärde sig att bli hatiska och krigiska människor. Och han berättar om svälten som fick folk att rösta på nazisterna, vars framfart doldes med hjälp av Göbbels propagandamaskin. Det tusenåriga riket varade i tolv år.

Per RagnarFörfattaren låter Signe, grannen med kyrkogården, berätta om människor som av nöd eller religion exporterade sig själva till Amerika eller om hur svenskt tjänstefolk behandlades som slavar och såldes vidare till herrskap i Tyskland och Danmark. Men han berättar också om mer personliga saker som tankar, drömmar och smärtan i att se en gammal vän försvinna in i demensens dimma.

Signe återkommer till hemlandet, förälskar sig, gifter sig och förlorar maken. För att läka sorgens sår reser hon till Indien där en buddhistisk städare visar sig vara en klok guru. I Sverige öppnar hon tillsammans med en väninna en salong där hon ger råd om både hur man bör leva och äta. Här känner man igen några av de teorier som Per Ragnar framfört i olika sammanhang.

Hon blir älskarinna till en känd regissör och till andra ”härliga män”.

Det är på ett mycket spänstigt språk som Per Ragnar för fram sin berättelse. Särskilt imponerad blir jag av förändringarna i Signes språk. Som ung är hennes beskrivningar flytande och distinkta medan man märker hennes åldrande genom en ökande förvirring.

Den lilla romanen låter läsaren färdas genom en spännande labyrint av händelser för att förhoppningsvis se världen ur nya vinklar.