JACK OCH TIDVÄVAREN

May 12th, 2013 | By | Category: 2013-05 maj, Recension

Omslag till Jack och tidvävarenAv Therés Stephansdotter Björk
Kalla Kulor 2013
ISBN 978-9187049-25-5, 107 sid

Jag har inte läst Therés Stephansdotter Björks två tidigare böcker om Jack och Alice, men funderar faktiskt på att göra det. Hennes idé att använda sig av hårdrock som en ingrediens i fantasyromaner för unga (festligt och serietidningsmässigt illustrerade av Andreas Bergqvist) ger mersmak. Den idén hade varit i förlaget Kalla Kulors säck innan den hamnade i författarens påse – tidigare har förlaget gett ut en bok om hårdrockskonceptets nödvändighet i kommersiellt varumärkesbyggande.

Therés Stephansdotter BjörkHär hamnar vännerna Jack och Alice i en jakt på Tidvävaren som befinner sig i det märkliga landet Aeternien för att försöka hjälpa honom att ställa tiden till rätta. Någonting har nämligen gått snett. Alla klockor visar fel när tiden börjar hoppa fram och tillbaka och alla barns föräldrar (det här är en bok som vänder sig till läsare mellan 6 och 9 år) har i sin jakt att spara tid helt börjat försumma sina avkommor.

Det är en fantasirik saga där läsarna bör kunna lite engelska eftersom varje kapitelrubrik hänvisar till en hårdrockslåt (nja, inte alla efter George Harrisons While my guitar gently weeps knappast är hårdrock) på detta språk.

Naturligtvis klaras uppdraget och sensmoralen är given: vuxna bör ägna sig mer åt sina barn – och åt det som sker i verkligheten, inte bara åt det virtuella som öses över oss via datorer, mobiltelefoner och läsplattor.

ÅSA PETTERSSON