IVAR LO-JOHANSSON OCH KÄRLEKEN Kvinnorna i hans liv och verk

Feb 1st, 2010 | By | Category: 2010-1, Recension

Omslag till Ivar Lo-Johansson och kärlekenAv Margareta Wersäll
Natur & Kultu 2010

En sommardag 1961 möttes på Nordkoster den berömde författaren Ivar Lo-Johansson och en ung blivande poet, som ännu inte hade debuterat. Han var på hemfärd från ett besök hos Inge Schiöler och hon hade sommarsemester med sonen Jerker och var just på väg till en brunn för att hämta vatten. Ivar Lo lade märke till hennes grönlackerade tånaglar, som matchades av grön ögonskugga. Han blev störtförälskad i denna grönskimrande, mörkhåriga skönhet.

Den store författaren blev så omtumlad av mötet så han inte kom på något bättre att fråga än:

– Är du gift?

– Nej, inte för tillfället, svarade hon lugnt.

Hon hade varit gift sedan 1952 och fått sonen Jerker året därpå. 1961 – alldeles innan mötet med Ivar Lo hade detta äktenskap upplösts. Om Ann Smith, men också om andra kvinnor i Ivar Lo-Johanssons liv, får vi läsa i den mycket ambitiösa boken Ivar Lo-Johansson och kärleken – Kvinnorna i hans liv och verk av  Margareta Wersäll.

Här skymtar mängder av intressanta människor förbi, men strålkastarljuset koncentreras på kvinnor som Lo-Johansson haft ett förhållande med. Några av dem är ungdomsförälskelsen Maria Nordberg – förebild för Måna i Måna är död, Sara Lidman, Ingrid Stiernblad och Ann Smith.

Ann Smith, som hör till de stora svenska lyrikerna, debuterade först efter sitt möte med Lo-Johansson. Det skedde i april 1963 med Två i stjärnan som blev en dundersuccé som till och med jämfördes med Lars Forssells En kärleksdikt. Det verkar som om Ann Smith gav den åldrande Ivar Lo-Johansson livsglädje och optimism i ett skede, då han ännu var märkt av brytningen med Sara Lidman.

Förhållandet mellan de två författarna varade fram till sensommaren 1965 då Ann i ett avskedsbrev skriver att Ivar “varit min största och bästa kärlek, jag har många gånger undrat över hur jag kunnat få vara så oförskämt lycklig”. Något omedelbart slut blev det heller inte och de träffades då och då fram till Lo-Johanssons dödsår 1990.

Margareta Wersäll är fil.dr. i litteraturvetenskap. Hon disputerade 2006 med en avhandling om Ivar Lo-Johansson. Denna nya bok om honom är ytterst välskriven och är trots att det handlar om vetenskap, lättläst och verkligt engagerande.

Ann Smith föddes 21.2.1930 och var dotter till häradshövding Jan Smith och hans hustru Marit i Strömstad. I släkten på faderns sida fanns bl a Emelie Flygare-Carlén. Ann menar själv att hon var ett “vilt” barn som gärna med en kompis höll till på Killingholmen bland branta klippor och grottor. Där “vragade” de, dvs letade ilandflutet “vrakgods”. Väninnorna “hystade boll på alla dassdörrar” och lärde dansa “till en Sonoraskiva på trattgrammofon”.

1942 då Ann var tolv, sändes hon till mormor Greta Gullström i Stockholm. Denna mormor var syster till utrikesminister Östen Undén. Hon hade som ung varit tidig feminist och verkat för kvinnlig rösträtt och arbetat för Fredrika Bremer-förbundet.

I Stockholm gick Ann i Djursholms samskola, vakade sedan på olika sjukhus, gick ett år på folkhögskola, var bokhandelsbiträde och gick på Konstfack (keramik). 1952 gifte hon sig som redan har nämnts, fick sonen Jerker 1953 och skilde sig 1961 kort innan mötet med Ivar Lo-Johansson. Detta år började hon också jobba i Äppelvikens bokhandel. På 50-talet fick hon nära kontakt med den finlandssvenska lyrikern Hagar Olsson.

1959 arbetade hon tillsammans med sin dåvarande man på ett behandlingshem för psykiskt sjuka, försöksutskrivna patienter. Nu tyckte Ann att hon förlorade sitt språk – som hon själv upplevde det, var det en kvinna utan språk som mötte Ivar Lo-Johansson på en stig på Nordkoster. Hon var vacker med sina glada bruna ögon, han tänkte att hon “var en dröm för en konstnär”.

Själv menar hon (i Författaren själv) att hon likt Afrodite fötts ur havets skum. Hon tycker sig ha fötts och fostrats av havet och där orörlig låtit sig föras av strömmen. Afrodite från Kypros var förmäld med smeden Hefaistos – namnet Smith kommer från “Smedh” en socken som gav namn till en förfader, Lars Olsson Smedh. Han avlade borgareden i Strömstad 1685. Engelskt inflytande i Bohuslän gjorde Smedh till Smith.

Debuten skedde med Två i stjärnan 1961. Första upplagan sålde slut på fjorton dagar och boken trycktes i 5000 ex.

Den 15 sept förra året kom Magnus Haglunds Åke Hodell-bok. Hodell var gift med Ann Smith – de vigdes i ett flygplan över Stockholms skärgård. Nog måste hon haft ett ovanligt spännande och intressant liv denna poet som faktiskt fyller 80 år den 21 februari!

Och visst borde någon litteraturvetare ta sig an uppgiften att skildra Ann Smith! Inte minst bör hon vara intressant ur genusperspektiv, en utomordentligt begåvad kvinna som stöttat ett par verkligt betydande manliga författare. Det är faktiskt ungefär som med Greta Sjöberg som var gift med både Verner von Heidenstam och Anders Österling – men Greta var inte själv någon poet. Men det är Ann Smith ju verkligen till allt annat!

JEAN BOLINDER