ISLEKEN

Dec 8th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Isleken

Av Christian Peters
Bonniers 2009

Isleken är en roman på mindre än 200 sidor. Ett format som sällan nyttjas av dagens författare som hellre skriver tegelstenar med hundratals sidor som går på tomgång. Christian Peters är en välkänd journalist från teve med flera faktaböcker bakom sig.

Isleken handlar om tsarinnan Anna Ivanovna som låter sin älskare Golitsyn vigas vid hennes puckelryggiga tjänarinna Olga. Det är rekordkyla i Sankt Petersburg vintern 1740. Bygget på tsarväldets nya stad har avstannat till följd  av kylan. Midvinterfesten ska firas och älskaren Golitsyn är otrogen sin tsarinna med den yngsta hovdamen. Detta utlöser en mängd handlingar som bygget av ett istorn, alléer av is, en ihjälfrusen elefantunge, svartsjuka, hämnd, ond bråd död, förnedring och medeltida bestraffning i en sällan skådad blandning.

Vad vill Peters med boken Isleken? Är isen symbolen för de kalla härskarlaterna och leken, leken med undersåtarna. Eller vill han berätta en historia som bygger på viss verklighetsbakgrund. Är det det sistnämnda har han lyckats väl på flera punkter. Han för in läsaren i ett drama av saga eller historiskt skådespel. Stundtals driver hans dialog fram en spänning som gör det omöjligt för läsaren att lägga ifrån sig boken. Detta driv i dialogen, med ett språk som är både poetiskt och klart som en iskub, borde kanske flera av vårt lands författare av kriminalromaner ta till sig. Samtidigt är det svårt att finna gripbara människor i boken med undantag av byggmästaren Eropkin. De flesta gestalterna är nästan lika otympliga som de isstoder de rör sig kring.

Med spänning ser jag fram emot Christian Peters nästa roman. Vad månde den handla om? Hans språk, hans förmåga att skapa spänning genom dialogen och med näsa för det opassande och extrema skapar förväntan.

LENNART HÖGMAN

Christian Peters. Foto Caroline Andersson