ISKYSS

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-2, Recension

av Alf R. Jacobsen
Aschehoug 1993

Verkligheten överträffar dikten, inte enbart i Sverige. Det kan man lära sig av boken Iskyss som berättar en nästan osannolik och mycket tragisk historia om två norska kvinnor som hamnade i KGB:s honungsfällor och blev spioner. Det är spionfall som är relativt okända i Sverige, men som genom vissa personers besök här har anknytning till vårt land. Boken är ett dokument som bör intressera alla som intresserar sig för hur spionorganisationer har arbetat och arbetar. Jacobsen har via egna källor (han är ekonomijournalist) fått insyn i bl.a. CIA:s hemliga arkiv och det gör boken ännu mer spännande.

Jacobsen är ingen nykomling inom norsk kriminallitteratur, utan har också skrivit uppmärksammad fiction. 1986 gav han ut boken Osiris, som till del handlar om en byråchef i norska UD (”Ikke Arne Treholt!” skriver Willy Dahl i sin utomordentliga bok om norsk kriminallitteratur: ”Dødens fortellere”) som är dubbelagent för KGB och Irak. Om Irak och norsk rederiverksamhet handlar också Jacobsens thriller Kharg från 1988.

I förra DAST recenserades Jacobsens senaste roman ”Rodt som kirsebær” av Odd Magnar Syversen. Alf R. Jacobsen är född 21/2 1950 i Hammerfest i nordligaste Norge. 1968 började han som journalist i hemstadens tidning Finnmark Dagblad. Efter studier vid universiteten i Tromsö och Bergen har han arbetat i dags- och veckopress och är nu chefredaktör för Økonomisk Rapport. Han debuterade med boken Stalins Gull 1982, fick Rivertonpriset 1988 och priset för undersökande journalistik (SKUP) 1991.