Aug 24th, 2018 | By | Category: 2018-08 aug, Recension

Omslag till IrènaAv Pierre Lemaitre
Travail soigné, 2006
Översatt av Maria Store
Sekwa Förlag, 2018
ISBN 978-91-88697-24-0, 449 sidor

Camille Verhoeven är en smart kriminalare som gjort en snabb karriär inom kåren trots sin ringa längd, han är bara cirka en och halv meter över havet stående. Han är ovanligt inom det detektivlitterära skrået eftersom han lever ett lyckligt privatliv. Nu väntar han sitt första barn med sin underbara fru Irène. Att hon har betydelse för handlingen är förstås klart eftersom boken är döpt efter henne.

En brutal seriemördare härjar och Verhoeven har arbetat med fallet innan det står klart att det är en sådan – och att förövaren utför sina brott för att hylla James Ellroys kriminalroman Den svarta dahlian, en för Sjöwall & Wahlöös Roseanna och en tredje för William McIlvanneys Laidlaw. Ett aningen besynnerligt motiv men kanske lite extra kittlande för vänner av deckare. Kopplingen till denna sorts litteratur ger naturligtvis författaren ett slags rätt att beskriva våld mycket explicit, vilket han tar till vara på.

Man kan få för sig att Lemaitre är en man som, för att citera Stieg Larssons boktitel, hatar kvinnor. De förvandlas till blodiga bylten men på något sätt känns det förmildrande eftersom det stämmer med mördarens karaktär. Det blir ett svårlöst fall och inte lättare eftersom Verhoeven lyckats reta upp en medlem av tredje statsmakten som nu ger igen.

När konfrontationen i romanen, som stundtals känns som en metaberättelse, mellan Verhoeven och mördaren närmar sig utspelar sig dramat dessutom i tidningsspalterna. När slutet närmar sig lyckas Lemaitre åstadkomma en vändning som faktiskt enbart den gör det värt att kämpa sig igenom (nå, så slitsamt är det inte) de knappa 450 sidorna.

Irène är tredje delen i trilogin om kommissarie Camille Verhoeven. De tidigare heter Alex och Camille.

Pierre Lemaitre, föddes 1951 i Paris. Han är mest känd för att skriva kriminalromaner men 2013 vann han Goncourtpriset för romanen Au revoir là-haut som skildrar två franska före detta soldater efter första världskriget.

BROR ANDERSSON

Pierre Lemaitre

Pierre Lemaitre. Foto Roberto Frankenber