INTRIGO

Jan 6th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till IntrigoAv Håkan Nesser
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN 978-91-0-017435-4, 511 sidor

I Intrigo har man samlat Håkan Nessers Rein, Kära Agnes, Ormblomman från Samaria, All information i fallet och den nyskrivna kortromanen Tom i samma volym. Det är berättelser från den tid när författaren skrev om kommissarie van Veeteren och hans medarbetare i den fiktiva staden Maardam. Alla historierna rör sig kring Nessers favoritämnen – skuld och försoning, hämnd och flykt.

Rein är hämtad ur första delen av den tredelade romanen Barins triangel från 1996 där översättaren David Moerk förlorat sin hustru och kontrollen över sin tillvaro. Boken anmäldes i Dast av Jan Nygren som bland annat skrev följande: ”… en av de romaner som använder sig av kriminalberättelsens berättargrepp utan att författaren haft för avsikt att skriva en renodlad kriminalroman. Men greppet gör att man sugs in i berättelsen, fastnar för de identitetskriser som de tre huvudpersonerna brottas med”.

Kära Agnes är en brevroman och kriminalhistoria där mordidén härrör från Patricia Highsmiths (1921–1995) bok Främlingar på tåg från 1950 och även denna roman har tre delar och utspelar sig i skilda tidsepoker.

Ormblomman från Samaria var ursprungligen en novell som publicerades på ICA-kurirens förlag 1997. 2005 gav den ut i samlingen Från doktor Klinkes horisont. Den berättar om ett märkligt försvinnande från en studentfest. Den försvunna hittas aldrig men huvudpersonen Henry Maartens som bjudits till en sommarstuga av en studiekamrat får plötsligt ett meddelande undertecknat av den försvunna.

I All information i fallet råkar en ung lärare i bryderi när en elev dör i en trafikolycka och här använder sig Nesser av den litterära spegelteknik han är så skicklig i att utföra.

Den nyskrivna Tom handlar om titelpersonen som försvann för 22 år sedan men ännu inte dödförklarats. En natt får hans mor ett telefonsamtal från någon som påstår sig vara sonen och säger sig vilja träffa henne på ett kafé. Detta är begynnelsen på en labyrintiskt nyckfull och långt ifrån riskfri katt- och råtta-lek.

I år och nästa år kommer dessutom regissören Daniel Alfredson med en trilogi filmer som bygger på Nessers Intrigo. Enligt uppgift ska bärande roller spelas av Ben Kingsley och Tuva Novotny.

Håkan Nesser, filosofie hedersdoktor vid Örebro universitet,  kom till världen 1950 i Kumla. Han arbetade som högstadielärare i Uppsala innan han blev författare på heltid. Debuten skedde 1988 med kärleksromanen Koreografen och den följdes av tio kriminalromaner om kommissarie van Veteeren, uppväxtromanerna Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla och Skuggorna och regnet och en hel mängd romaner och deckare. Hans böcker har legat till grund för tio filmer och översatts till ett tjugofemtal språk. De uppges ha sålts i mer än tjugo miljoner exemplar världen över.

Håkan Nesser

Håkan Nesser. Foto Jo Voets