Jul 13th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till Inte ett farvälAv Michael Connelly
The Wrong Side of Goodbye, 2016
Översatt av Patrik Hammarsten
Norstedts, 2017
ISBN 978-91-1-307776-5, 373 sidor

Michael Connelly är en mycket exakt författare som med lätt hand för läsaren genom sina berättelser. Självklart är Harry Bosch, hans huvudperson sedan länge med här, i två historier till och med, och dessutom introduceras hans halvbror, advokaten Mickey Haller.

Den ena berättelsen handlar om Bosch som privatdetektiv med uppdraget att för en döende gammal miljonärs räkning hitta en gammal ungdomskärlek, en mexikansk kvinna som blev gravid – och försvann. Det är när miljonären lämnar jordelivet som halvbrodern kommer in i storyn.

I den andra historien kan den evige polisen Bosch inte helt lämna sitt gamla yrke och börjar arbeta för poliskåren i San Fernando, en liten stad som håller på att växa ihop med Los Angeles. Där härjar en serievåldtäktsman som måste stoppas till varje pris och här får Bosch arbeta tillsammans med kollegan Bella Lourdes. Ända sedan jag började läsa Connellys romaner har jag frapperats av hans sätt att rakt och närmast entydigt beskriva sina gåtor, få med ett personligt perspektiv utan att egentligen skriva läsaren på näsan med det. Här kopplar han ihop fallet med huvudpersonens känslor för sin dotter – Harry Bosch är ju ensamstående far.

Man får lära sig mycket om dagens USA när man läser Michael Connellys romaner om Harry Bosch som mer eller mindre hör ihop med Los Angeles där denne krigsveteran arbetat som polis i mer än två decennier. Utan att stå i katedern och vifta med pekpinnen berättar han ledigt om samhällets inställning till rasfrågan, klyftorna mellan fattiga och rika och om landets vanliga och ibland mycket ovanliga politiska yttringar.

Vid närmare eftertanke tycker jag mig hitta ett släktskap mellan Raymond Chandler och Michael Connelly. En skillnad finns dock: Connelly lämnar inte storyn och läsaren i sticket en enda gång. Han vet vem som mördat vem och varför. Men kärleken till staden och viljan att skriva om dem är en gemensam nämnare.

Och Connelly kan sin stad, både den övre och den undre världen. Innan han blev romanförfattare arbetade han i 14 år som kriminalreporter på bland annat Los Angeles Times och nominerades till och med till Pulitzerpriset för sitt skrivande.  De kunskaper han tillägnade sig under den tiden kom väl till pass när han skapade Harry Bosch, döpt efter den holländske medeltidsmålaren Hieronymus Bosch (cirka 1450–1516) och son till en mördad prostituerad. Detta förflutna dyker emellanåt upp i romanerna.

Michael Connelly

Michael Connelly. Foto HBO Nordic

Taggar: , , , , , ,