Sep 4th, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till Inte ensamAv Elisabeth Haynes
Never alone, 2016
Översättning Linda Skugge
Lind & Co, 2017
ISBN 978-91-7461-786-3, 353 sidor

Elisabeth Haynes är författare och har arbetat som utredare hos polisen. Förlaget har tidigare gett ut två av hennes böcker på svenska: Glöm inte att låsa (2013) och I död och lust (2014). Den senare valdes av Dagens Nyheter till en av det årets bästa deckare.

Sedan Sarah Carpenters man Jim omkommit i en bilolycka och barnen flyttat hemifrån bor hon ensam kvar med sina två hundar i ett stort hus, som ligger ensligt på landsbygden i North Yorkshire. Där lever hon ett tämligen isolerat liv med få vänner, dåligt med jobb och ekonomiska problem. Dottern Kitty studerar på annan ort och kommer hem ibland. Sonen Louis skyller pappans död på Sarah och vill inte ha någon kontakt alls.

När en av Sarahs och Jims studiekamrater från ungdomen, Aiden, efter 20 år återvänder till bygden och tillfälligt behöver någonstans att bo, erbjuder Sarah honom att hyra en stuga på sin tomt. Aidens närvaro väcker minnen till liv och Sarah ser fram emot att lära känna honom på nytt. Men allt är inte bra omkring henne. Bästa vännen Sophie är distanserad och beter sig underligt. Louis vill inte prata med henne, men så dyker hans barndomsvän Will Brewer upp från ingenstans. I början är Sarah glad över att träffa Will men så börjar han komma oinbjuden när som helst på dygnet, även mitt i natten. Sarah känner sig bevakad i hemmet och den trygghet hon tidigare känt försvinner.

Handlingen tätnar och när ett snöoväder drar in kommer katastroferna i tät följd. Först försvinner Sophie oförklarligt, Sarahs ena hund förgiftas och sedan försvinner även hennes dotter Kitty. Sarah litar varken på Aiden eller Will och är plötsligt helt ensam.

Inte ensam är en intressant bok. Den kallas för en psykologisk spänningsroman men känns under läsandet av de första tvåhundra sidorna mer som en roman om relationer. Visserligen finns ingredienserna där med ett isolerat boende långt ute på landet, personer som dyker upp hur som helst, många hemligheter och man förstår att något kommer att hända. Men det är först i boken sista tredjedel som spänningen slår till. Boken har korta kapitel som växlar mellan Sarahs perspektiv skrivet i tredje person och Aidens perspektiv skrivet i andra person. Dessutom inflikas då och då anonyma tankar i jagform och man förstår att den personen inte är god. När handlingen väl exploderar inser man snabbt vem som är skyldig, men det är spännande läsning ändå. Upplösningen blir lite av happy end och man blir något undrande över motivet till det som skett.

Elisabeth Haynes har skrivit en underhållande och lite annorlunda roman som innehåller relationsproblematik, kärlek och brott. Den är läsvärd och gör mig nyfiken på hennes tidigare böcker.

Elizabeth Haynes

Elizabeth Haynes. Foto Ryan-and-Jo-Photography