Nov 29th, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till Inte ens tystnaden är längre vår egenAv Aslı Erdoǧan
Artek Sessizlik Bile Senin Degil, 2016
Översatt av Ulla Lundström
Förord av Elisabeth Hjorth
Rámus Förlag, 2017
ISBN 978-91-86703-70-7, 153 sidor

När Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan efter kuppförsöket 2016 började förfölja oppositionella akademiker och intellektuella blev den hyllade författaren och tidigare kärnfysikern Aslı Erdoğan från Istanbul en av de omkring femtiotusen som greps. I över fyra månader hölls hon inspärrad under omänskliga omständigheter, anklagad för samröre med terrorism, ett brott som kan ge livstids fängelse. När hon släpptes i väntan på rättegång reste hon genast ut ur Turkiet för att medverka vid Bokmässan i Göteborg där hennes fjärde bok på svenska, essäsamlingen Inte ens tystnaden är längre vår egen presenterades. De tidigare tre är Den mirakulöse mandarinen, Staden i den röda kappan och Stenbyggnaden. Domaren som lät henne återfå sitt pass har blivit utbytt.

Asli ErdoganEssäsamlingens titel är taget från en dikt av den grekiske Nobelpristagaren Giorgos Seferis som handlar om besinningslöst våld som mynnar ut i absolut tystnad. Inte ens tystnaden är längre vår egen innehåller politiska krönikor och essäer från dagstidningen Özgür Gündem som regimen stängde i augusti 2016 eftersom den rapporterat om förföljelsen av kurder i Turkiet. Det är iakttagande texter om den rådande politiska situationen i Turkiet, övergrepp mot minoriteter och hot mot yttrandefriheten, allt det som regimen inte vill att den turkiska allmänheten ska få veta.

Men det är ingen agitationslitteratur utan lösryckta ögonblicksbilder skrivna på ett mycket litterärt språk som gör dem mångbottnade och dessutom gör det svårt att begripa vilka händelser som avses. Ändå tycks den turkiske presidenten och hans hejdukar frukta texternas sprängkraft. Fel ämnen och användning av ord som förbjudits han sluta i en anklagelse om landsförräderi.

Rättegången mot Aslı Erdogan och övriga anställda på tidningarna  Özgür Gündem och Cumhuriyet  fortsätter. Ingen vet om hon kan återvända till sitt hemland igen.