INNAN FROSTEN

Sep 5th, 2009 | By | Category: 2002-3, Recension

Av Henning Mankell
Leopard 2002

Det skulle inte bli någon mer Kurt Wallander i bokform, sa Mankell för en tid sedan. Däremot böcker om dottern Linda. Så rätt också fel. Innan frosten är en lång, lång roman där Kurt och Linda delar utrymmet och där dottern kärlekshatar och ser upp till sin alltmer gudalike far – en man som kan allt om hur man förhör och som har en intuition utan like, när den väl kommer till skott.

I berättelsens skrämmande botten ligger religiös fanatism och hysteri. Det verkar som om Mankell vill säga att fundamentalism finns i alla religioner, att vi inte ska stirra oss blinda på muslimerna utan också de våra egna garderobsskelett som med emfas för fram sin tolkning av Den heliga skrift. Det är förstås sant och Mankell lägger ner kraft på att säga sanningarna mer än en gång.

Dottern då? En ung tjej på väg att bli polis och det kan man begripa att hon vill. Linda är nästan intill förväxling lik pappa Kurt. Samma surmulenhet, samma grälsjukhet och inbilskhet. Det intressanta i beskrivningen är att man genom henne får se Wallander utifrån, inte som pappa utan som snut.

Kanske kommer mitt stråk av besvikelse inför den här romanen från de förväntningar som byggts upp innan boken kom. Det är ett intressant men inte helt nytt tema som används, men konstellationen far/dotter lämnar mig märkligt oberörd. Moralismerna känner man igen sen förr, allvaret och pekpinnarna likaså. I sin iver att förklara sina sanningar låter författaren huvudpersonernas (i viss mån också de andras) repliker bli små sammanfattande föredrag. Den som läser dem högt så märker hur långt från talspråket de ligger.

Men det är för all del rutinerat spännande, bloddrypande och mångmordigt. Faktiskt en rätt ordinär Wallander som inte längre är ny och omskakande. Linda eller Kurt, det kan kvitta.

HELENA GENBERG