Nov 6th, 2018 | By | Category: 2018-11 nov, Recension

Omslag till InkräktareAv Tana French
The Trespasser, 2016
Översatt av Christian Ekvall
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN 978-91-0-017329-6, 573 sidor

Alla böcker i Tana Frenchs serie om mordroteln i irländska Dublin har olika huvudutredare. Precis som i En hemlig plats från 2015 blir det här kriminalpoliserna Stephen Moran och Antoinette Conway, rotelns enda kvinna som dessutom är icke-vit, som får ansvaret att lösa mordet på Aislinn Murray, något som verkar vara ett lättlöst dråp – ett där en i ett förhållande tar ihjäl den andre. Dessutom visar det sig att Aislinns pojkvän ljuger i förhören.

Men Conway har sina dubier. Hon har sett Aislinn tidigare och om hon har rätt och lyckas lösa fallet kan det vara en karriärbooster och inte minst något som får hennes fördomsfulla kolleger att ändra uppfattning om henne. French har verkligen rört om i grytan denna gång med en historia som ytligt sett påminner om I mördarens spår men innehåller fler och djupare tankegångar. Hon är egentligen ingen deckarförfattare av det slag vi känner bäst utan en författare med stort F som låter personerna i sina böcker hantera lik.

Det är första gången French använder samma huvudpersoner, troligen beroende på att samarbetet mellan Moran och Conway blev så lyckat förra gången. Här har de varit bekanta i åtta månader och nära arbetskamrater i fyra och spänningarna dem emellan håller på att lösas upp ju mer de lär känna varandra. I början var Conway mer än skeptisk. ”Jag gillade honom inte. Alla andra tyckte om honom och jag litar inte på folk som alla gillar. Dessutom log han för ofta.” Nu har det ändrat sig men det finns fortfarande ett avstånd mellan dem, ett avstånd som smittar av sig på läsaren. Just detta mänskliga och hemlighetsfulla, som inte enbart inbegriper huvudpersonerna, skulle göra berättelsen spännande även om den inte innehöll ond, bråd död.

Tana Frenchs sätt att skriva gör att man tvekar att beskriva bokens handling. Det skulle få alla att tro att det är en helt vanlig polisprocedurroman. Den är en sådan – fast så mycket mer. Varje deckaraficionado får ändå krävan full. De förhör som finns med i boken är genialt beskrivna. Guldstjärna! Och ingenting är förutsägbart. En guldstjärna till!

Författaren och skådespelerskan Tana French är uppväxt i Irland, Italien, USA och Malawi och bor numera i Dublin. För Till skogs tilldelades hon 2008 Edgar Allan Poe Award för bästa debutroman. Okänt offer (2010) nominerades till både Anthony Award och Macavity Award, och Brottsplats: Faithful Place (2011) nominerades till 2011 Edgar Allan Poe Award – best novel och var en av finalisterna till 2010 Los Angeles Times Book Prize. Det ni!

ELISABETH CARLSSON

Tana French

Tana French. Foto Kathrin Baumbach