Nov 14th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Ingenting är glömtAv Adam Sarafis (pseud för Linda Olsson och Thomas Sainsbury)
Omslag till Ingenting är glömt
Matakana book 1, Something is rotten, 2015
Översättning Ylva Mörk
Massolit förlag 2015
ISBN 9789187783777, 331 sidor

Linda Olsson är svensk men har bott länge i Nya Zeeland. Hon hade en stor publik framgång 2006 med sin debutroman Nu vill jag sjunga dig milda sånger, skriven på engelska men med en handling, som utspelas i Dalarna. Det är en lätt filosofisk och vemodig roman om kvinnlig vänskap och deras hemligheter inbäddat i romantisk svensk natur och med passande diktcitat till varje kapitel. Kritiken var inte helt nådig, trots vissa förtjänster använde man ord som sentimental, händelselös, nostalgisk och övertydlig.

Här, efter ytterligare några liknande romaner, har Linda Olsson slagit sig ihop med en ung nyzeeländsk manusförfattare. De har skrivit en thriller i ganska litet format men med stora ambitioner. Varje kapitel inleds med några passande rader ur Shakespeares Hamlet. Handlingen utspelas i Wellington, Nya Zeelands huvudstad, och i London. Miljöskildringen är vag och konventionell.

Adam SarafisIntrigen däremot är komplex, rent ut sagt plottrig. Alltför många personer har flera identiteter och ett stulet manus till en nyckelroman om dessa personer men med ytterligare nya namn krånglar till det för läsaren. Handlingen rör dels ett nytt och minst ett gammalt mord och ett manus som avslöjar fiffel med engelska krigsförbrytare i Irak.

Dessutom handlar det om ett märkligt avtal om ökad köttexport från Nya Zeeland till EU. Huvudpersoner är en sympatisk man, Sam, med ett dunkelt förflutet och som jobbar på en bilverkstad. Han har märkligt nog som bästa vän Nya Zeelands skarpaste kvinnliga journalist med ekonomi som specialitet, Lynette. I början är hon lite för tjock, bär glasögon och svettas lätt, men i slutet ser Sam att ”hon nästan var en skönhet”.

Dessa två privatspanare får var för sig, lite förvirrande, superviktig info om det som den andra skulle haft nytta av. Det mesta löser sig förstås på slutet i all hast, men en och annan tråd hänger löst.

”Linda Olssons spänningsdebut”, står det på bokomslaget. Tja, i mitt tycke är den lite väl förutsägbar för att kallas en acceptabel spänningsroman. Den här titeln sägs vara nr 1 i en trilogi så Adam Sarafis kanske får en chans till hos mig mest för att förhoppningsvis knyta ihop de lösa trådarna.

BERITH ENGDAHL