Sep 14th, 2022 | By | Category: 2022-09 sep, Recension

Omslag till Ingen väg hemAv Jenny Lecoat
Hedys war, 2020
Översättning: Eva Andreasson
Historiska Media, 2022
ISBN 978-91-7789-799-6, inbunden, 330 sidor.

Jenny Lecoat, född 1960, växte upp på ön Jersey och har i trettio år skrivit för TV och film. Under andra världskriget deporterades några av hennes släktingar till koncentrationsläger för att de deltog i motståndsrörelsen. Ingen väg tillbakaär Lecoats debutroman.

Idén till boken kom från en tidningsartikel om Hedwig Goldenberg, som föddes i Wien och flydde undan judeförföljelserna och hamnade på Jersey 1938. År 1940 ockuperades ön av nazisterna och hon registrerades som jude. Trots detta, och på grund av att så få på ön kunde tyska, lyckades hon få arbete som översättare åt nazisterna. Hon började 1942 ett förhållande med den tyske officeren Kurt Rümmele som var emot allt vad nazisterna stod för. Under arbetet smugglade Hedwig ransonerade bensinkuponger och hon tvingades 1943 att gå under jord. När nazisterna efterlyste henne gav hon sken av att hon ha begått självmord genom att dränka sig i havet. Hon levde därefter i hemlighet på vinden hos en väninna och överlevde på väninnans matransoner och på den mat som Kurt lyckades smuggla ut från kasernen. Hedwig och Kurt gifte sig efter kriget när han släppts ut ur fängelset. Hedwigs gärning har prisats och 2016 fick hon postumt utmärkelsen Righteous Among the Nations av Yad Vashem i Israel och 2018 utnämndes hon till British Hero of the Holocaust.

Jenny LecoatDen är denna historia som Jenny Lecoat bygger sin roman kring. När nazisterna invaderar ön avstår de allierade styrkorna från en motattack, och öborna tvingas finna sätt att leva sida vid sida med nazisterna. Utan möjlighet att fly gör Hedy vad hon kan för att dölja sin judiska bakgrund. Hon tar arbete som översättare åt tyskarna samtidigt som hon använder sin befattning till att motarbeta dem. I hopp om att komma över information börjar Hedy umgås med en ung tysk officer. Känslorna mellan dem djupnar och hon väntar in i det längsta med att berätta om sin bakgrund. När kriget intensifieras blir Jersey en livsfarlig plats för Hedy. Snart ligger hennes liv i händerna på mannen hon älskar – en man som tillhör fiendelägret.

Jenny Lecoats debutroman är en välskriven och lysande berättelse om krigets vedermödor vid sidan av de stora striderna. Boken handlar om enskilda individers mod och motståndskraft och visar hur en person kan överleva och älska trots en hopplös situation. Författaren har gjort en gedigen research av levnadsförhållandena under kriget och lyfter hela tiden fram små detaljer som ställer befolkningens umbäranden i blixtbelysning. Ingen väg hem är en fantastisk historia om hur en ung judisk kvinna försöker överleva mitt bland nazisterna och samtidigt blir en hjälte genom att motarbeta dem. Jag förstår dock inte varför förlaget valt en annan titel, då bokens originaltitel är mer passande för att beskriva Hedys kamp och mod: Hedy’s War.