INGEN JORD DEN ANDRA LIK

May 2nd, 2012 | By | Category: 2012-05 maj, Recension

Omslag till Ingen jord den andra likAv Varg Gyllander
Massolit 2012
ISBN 9789186649494, inb, 343 sidor

Detta är den fjärde delen om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin. Författaren Varg Gyllander har här lämnat den traditionella polisromanen. Boken är en mer resonerande och begrundande bok än tidigare och faktiskt, den innehåller inte så mycket brottslighet. Bara ett mord, om det ens är ett sådant, och det är i alla händelser preskriberat.

Ulf Holtz dotter gräver upp ett gammalt skelett i en vikingagrav och kontaktar sin sjukskrivne och avstängde pappa. Men det är ingen viking de hittat, dödsfallet är bara c:a femtio år gammalt. Holtz får av någon dunkel anledning hand om ”fallet” trots att det är så pass gammalt, och trots att man inte har en aning om där har begåtts något brott överhuvudtaget.

Varg GyllanderSamtidigt får man följa fler parallellhistorier, och sympatiskt nog löper inte alla samman i upplösningen. En skola bränns ner i en förort och där hittar man i ett värdeskåp ett antal videofilmer. En ung flicka med en missbrukande mamma utnyttjas på ett grovt och för läsaren smärtsamt sätt. Pappan till Ulf Holtz dödade iranska flickvän åker till sitt forna hemland för att utröna vad som hände hans dotter.

Varg Gyllander har på detta sätt närmat sig den ”vanliga romanen” genom att sätta fokus på flera olika människoöden istället för brotten. Vi får följa ett antal personers problem, tillkortakommanden och försök att leva upp till vad omvärlden kräver av dem. Och det gäller också i hög grad poliserna vars relationsproblem har lyfts fram rejält i denna bok.

Vart är Varg på väg? Vem vet! Det verkar i alla fall som om han vill ta ut svängarna lite mer än de traditionella svenska polisromanförfattarna gör. Det applåderar vi – mycket som skrivs idag känns stöpt i samma form.

NISSE SCHERMAN

Varg Gyllander föddes i Skåne 1964, men bor i Stockholm sedan länge. En tid efter anställningen som pressekreterare vid rikskriminalpolisen debuterade han 2009 med Somliga linor brister, den första i en serie romaner om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin vid Stockholmspolisen. Nu kommer Ingen jord den andra lik, den fjärde boken i serien. Varg har aldrig gjort någon hemlighet av att han redan från början ville skapa ett slags svenskt CSI. Och det är nog så, att läsaren så att säga på köpet får en inblick i de senaste kriminaltekniska metoderna och teknikerna, DNA-teknik naturligtvis, men också en lektion i hur man bygger en ansiktsbild från ett kranium.

Vargs befattning inom kriminalpolisens spetskompetens borgar för att hans romaner hamnar i det mera realistiska facket. Man kan lugnt utgå ifrån att polisarbetet är väl skildrat och korrekt beskrivet, utan att för den skull bli tråkigt. Ingen jord den andra lik tar också upp hyfsat aktuella händelser – som stenkastning mot brandkåren – när han radar upp inte mindre än tre parallella handlingar redan i romanens början. Om inte det till och med är så att en fjärde intrig öppnar sig i en cliffhanger alldeles i bokens slut, men med trådar bakåt i berättelsen.

Varg målar upp intressanta karaktärer och har definitivt förmågan att förmedla sina kunskaper om polisarbetet på ett lättillgängligt sätt, blandat med det personliga i samspelet mellan far och dotter eller chef och underlydande och med miljöskildringar som gör att man känner sig hemma på en husbåt eller i den vikingaby som förekommer i handlingen. Vi ser fram emot seriens femte del, som förstås redan är under arbete.

ULF BROBERG