INGA TÅRAR FÖR DORIS

Jun 29th, 2019 | By | Category: 2019-06 juni, Recension

Omslag till Inga tårar för DorisAv Lotta Holmgren
Vulkan, 2018
ISBN 9789188883469, häftad, 354 sidor

Rut lever ett lyckligt svenssonliv med man och son och planerar att skaffa ett barn till. Så utsätts hon för en våldtäkt av en okänd man och den trygga vardagen förbyts i sin motsats. Nio månader efter övergreppet föder hon en dotter, Doris, och hon är övertygad om att det är våldtäktsmannen som är fadern.

Doris får en kärlekslös barndom. Modern förmår inte älska sitt barn och fadern är mycket borta. Flickan utvecklas till en hårdhudad tuffing som inte ens drar sig för att mobba andra barn. Tonårstiden består av hålligång och utlevande sexliv. Det kunde ha slutat illa men Doris lämnar till synes problemen bakom sig. Hon är smart och studiebegåvad och blir framgångsrik i arbetslivet. Med de känslomässiga relationerna lyckas hon inte lika bra och hon skaffar sig fiender bland dem hon inte drar sig för att trampa på.

Lotta HolmgrenBokens inslag av brott och kriminalitet behandlas tämligen snabbt och ytligt och läsaren hinner inte uppleva mycket spänning före upplösningen. Spänningen finns i stället i att följa hur Doris utvecklas under sin färd genom livet – det är det som är bokens stora behållning. Intressant är också att läsa beskrivningen av Vällingby, Sveriges första moderna förort, som invigdes på 1950-talet. Dit flyttade Doris föräldrar och där har författaren själv tillbringat sin barndom – hon poängterar dock att boken inte är någon självbiografi utan en roman.

GUDRUN WINFRIDSSON