Dec 18th, 2021 | By | Category: 2021-12 dec, Recension

Omslag till InfiltratörernaAv Norman Ohler
Harro & Libertas, 2019
Översättning Hans Dalén
Historiska media, 2021
ISBN 978-91-7789-722-4, 358 sidor

Ibland överträffar verkligheten det uppdiktade. Infiltratörerna berättar historien om ett stort men löst organiserat nätverk av Nazi-motståndare i krigets Berlin. I centrum står Harro och Libertas Schulze-Boysen. Deras kärlek och deras motståndsarbete skildras i en genre som ligger mitt emellan det skönlitterära och det akademiska berättandet, och källorna redovisas ordentligt men utan störande notapparat. Kanske trist för en forskare, men redovisningen är ändå exakt

Historien är minst lika spännande som en roman av Le Carré. Vi vet hur det kommer att sluta, men vägen dit är fascinerande väl beskriven och griper tag läsaren. Också ur historisk synvinkel är det intressant: hur sprida sitt budskap i den väl bevakade huvudstaden i ett hårt kontrollerat land där man inte kan lita på någon? Hur hitta andra som vill delta? Hur hålla ihop ett nätverk av många personer som känner varandra ytligt? Det psykologiska är också viktigt: vad händer med människor som torteras och tvingas se andra torteras till döds? Vad betyder parkärlek och tvåsamhet i en motståndsrörelse där många par ingår?

Infiltratörerna kan läsas med stor behållning av den som älskar spionromaner, men också av andra. Den är väl översatt från tyskan av Hans Dalén som lämnat kvar precis lagom mycket av de tyska termerna, och som inte minst lyckats med tidskänslan i de många citaten från brev, anteckningar och myndigheter från 1930- och 40-talen. Den är också illustrerad med bilder både av huvudpersonerna och av brev och andra skrifter.

GIT CLAESSON PIPPING

Norman Ohler

Norman Ohler. Foto Joachim Gern