Jan 6th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till Imrays återkomstTio noveller publicerade mellan 1910 och 1947 av Rudyard Kipling
Översatta av Albert Montgomery, Hans Cavallius, Sten Granlund, Karl Hedberg, Lars Widding och Hanny Flygare
Efterskrift av Jonas Wessel och kommentarer av Ola Svensson som också skrivit förord (anmärkning)
Hastur Förlag, 2017
ISBN 978-91-86835-35-4-, 262 sidor

Detta är ett slags systervolym till förlaget tidigare utgivna (2015) Vilddjurets märke och andra sällsamma berättelser av Rudyard Kipling som jag anmälde när den kom ut. Här finns ytterligare tio noveller ur den nu närmast bortglömde nobelpristagarens fatabur. Det är berättelser om övernaturliga ting som på sin tid skrämde livet ur eller åtminstone fick de små håren att resa sig på läsarna.Tiderna förändras och vi med dem så det känns som att vi inte är lika lättskrämda längre.

Rudyard KiplingMen berättelserna är skojiga att läsa (språkdräkten har redigerats och moderniserats med, vad jag kan förstå, varsam hand)och de många illustrationerna förhöjer också känslan av att lockas in i en annan tid på en annan kontinent. Numera är inte reinkarnation på modet men här minns en sekundärförfattare flera tidigare liv och Kipling förklarar hur det gick till när Zodiakens barn kom till Jorden och slutade vara gudar. Här finns skrämmande väsen av de mest skilda slag och i Jonas Wessels efterskrift får man veta det som är värt att veta om Rudyard Kiplings tid, liv och verk.

Här en liten biografisk sammanfattning från min tidigare recension: Den brittiske författaren och poeten Joseph Rudyard Kipling, föddes 1865 i Bombay, Indien, det land där merparten av hans berättelser utspelar sig. Att han gillade britternas kolonialvälde framgår tydligt i hans skrifter, inte minst i Mannen som ville bli kung om två småskumma soldater i den brittiska imperiearmén (filmad 1975 i regi av John Huston och med Sean Connery och Michael Caine i huvudrollerna) och Gunga Din som Kipling skrev efter en dikt om vattenbäraren med samma namn som hjälpte britterna att slå ner Thuggee-upproret. 1939 gjorde regissören George Stevens film baserad på novellen. Den fick titeln Gunga Din – lansiärernas hjälte och hade Cary Grant, Victor McLaglen och Douglas Fairbanks Jr i de bärande rollerna.

Numera är Kipling mest känd för underlaget till Disneyfilmen Djungelboken som skiljer sig en del från boken jag läste i min ungdom. Rudyard Kipling skev fler böcker för barn och ungdom men dessa är nu glömda och utsorterade från bibliotekens hyllor. Författaren var som mest aktuell kring förra sekelskiftet. 1907 tilldelades han som förste britt Nobelpriset och eftersom han då endast var 41 år gammal blev han också den yngste som fick utmärkelsen. Tiderna förändras. Nu fnyser de flesta åt den gamle stöten som hyllade imperialismen. Kipling avled i London 1936.

Taggar: , , , , , ,