May 28th, 2012 | By | Category: 2012-05 maj, Recension

Omslag till Imperial BedroomsAv Bret Easton Ellis
Imperial Bedrooms 2010
Översatt av David Nessle
Norstedts 2012
ISBN 978-91-1-303812-4, 190 sid

Bret Easton Ellis debuterade för två dussin år sedan med romanen Noll att förlora. Den handlade om ett antal rika och mycket bortskämda ungdomar i Los Angeles och i denna bok återvänder författaren till samma personer. På den tiden var snuff-filmer (rullar där det visades autentiska, blodiga mord) rubrikstoff. I förra boken, Lunar Park (2007) avfärdar den allvetande berättaren detta som bluff och elaka rykten. Inledningen till Imperial bedrooms säger att det som hände i debutboken var sant. Nu är det tydligen inte sant längre.

Bret Eastlon EllisMen berättelsen om USA, eller snarare Kalifornien, är även i denna roman centrerad kring människor som missbrukar det mesta – vare sig det gäller kärlek, andra människor, sex och droger.

Här har en av gamlingarna från gänget återvänt till Los Angeles från New York. Han är manusförfattare och märker att inte särskilt mycket har ändrats under åren som gått. Det gäller fortfarande att ta för sig för att inte sparkas ut. Här finns massor av blinkningar till Hollywood: Alfred Hitchcocks skräckflicks, noirförfattares kliv ner i rännstenen. Fast det har moderniserats med mobiltelefoner och andra digitala hjälpmedel som inte fanns för drygt 20 år sedan. Våldet ligger nära ytan här i imperiets sängkammare, där mycket är yta och fasad och det är fasaden som är viktig.

Det verkar som om han propagerar för illegala droger, men man kan inte vara säker på det heller eftersom både knarkbruk, sexmissbruk och våldsscener är inskrivna i ett vardagligt sammahang. Läsaren tvingar dra egna slutsatser, men det är inte alltid lätt. Huvudpersonen Clay lamenterar över att det finns folk som blandar samman författaren med hans påhittade personer.

Han får för sig att han är bevakad från det ögonblick han sätter foten på marken på Los Angeles flygplats och mobilen plingar fram hotfulla sms. Men han tänker inte avsäga sig sitt uppdrag, att rollbesätta en film. Det ger makt – och inte minst otaliga tillfällen till sex – och makt är njutningsfullt,

Ibland är man inte säker på om denna oroande text är mer än en parodi. Det var en känsla jag hade redan när jag läste American Psycho – är detta en verkligt försök att beskriva en seriemördare eller driver Ellis med oss.

Clay vill ha kontroll, men tycks inte få det, inte ens över sitt eget manuskript. Allt drickande och drogande tar också av honom den förmågan. Mycket i boken är tänkvärt men mycket för också tankarna till en företeelse som föddes i USA: skräpmat.