ILLUSTRERADE KLASSIKER 1: FANTASTISKA RESOR

Nov 25th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Illusterade klassikerAv Jules Verne & H. G. Wells
Cobolt förlag, 2015
ISBN9789187861048, 208 sidor

Classics Illustrated var en amerikansk publikation där klassiska berättelser presenterades i serieform. Tanken var att förmå ungdomar att sluta läsa “taffliga serier” och bli intresserade av de stora klassikerna i bokform. Huruvida serierna fick ungdomar att börja läsa klassiska böcker är ganska tveksamt, men ungdomarna uppskattade uppenbarligen serieversionerna då publikationen gick i trettio år (1941–1971).

Jules Verne1956 började den publiceras i Sverige som Illustrerade Klassiker och blev en mindre succé. Serien klarade sig i hela 20 år och kom ut varannan vecka. Lagom till 60–årsjubiléet kommer de bästa ut i bokform, fylld med förklaringar om de utvalda böckerna: Jorden runt på 80 dagar, Resan till jordens medelpunkt (av Jules Verne, vilden tv), Världarnas krig (av JG Wells, bilden thH och Tidsmaskinen samt information om tidningen i fråga.

HG WellsDet märks att serierna är gamla. För det första är tempot dåligt eftersom så mycket historia måste pressas in i så få sidor. En fruktansvärd storm kan avverkas på två rutor på samma sida, vilket helt dödar den spänning som det är tänkt att förmedla. Rörelse och ansiktsuttryck är inte heller särskilt väl illustrerade. Det har helt enkelt hänt väldigt mycket i seriemediet på 60 år, och till skillnad från tidlösa berättarstilar som Tintins så har detta inte åldrats med värdighet.

Som en historisk återberättelse i forskningssyfte har detta album ett hål att fylla. Eller om man vill återuppleva sin ungdoms förströelser. Men det är knappast något att köpa till dagens ungar med tanke på de mycket roligare alternativen.

JOHANNES GENBERG