IDÉERNAS GROTTA

Mar 13th, 2010 | By | Category: 2004-4, Recension

Av Jose Carlos Somoza
La caverna de las ideas 2000
Översatt av Karin Sjöstrand
Leopard förlag 2004

Av och till dyker det upp smarta kriminalromaner i historisk miljö och med filosofiska inslag som både smickrar läsarens bildning och sätter frågetecken om vad en kriminalroman egentligen är. Rosens namn är väl fortfarande bäst i klassen när det gäller detta. Till dessa böcker sällar sig Idéernas grotta av spanjoren Jose Carlos Somoza, en roman som enligt baksidestexten belönats med brittiska The Gold Dagger innan den nått de svenska bokhandlarna.

Miljön är Aten för omkring 2300 år sedan, en stad som lever sitt dagliv med logikdyrkande filosofer och sitt nattliv med blodiga religiösa riter där änkor, gubbar, slavar, prostituerade och ledande män i staten samlas i extatiska utlevelser. Eller, med andra ord, det apolliniska och det dionysiska sida vid sida. I denna splittrade stad begås några brutala och slabbiga mord på studenter vid Platons Akademi. En professionell gåttolkare, Herakles Pontor (jodå, han verkar vara ättling i rakt bakåtstigande led till Hercule Poirot), får i uppdrag att reda ut händelserna och hitta den skyldige.

Som deckare i historisk miljö är Idéernas grotta ovanligt välskriven och välunderrättad. Spänningen är väl inte alltid på topp, men berättelsen har en stark inre drivkraft och skildringen av antike ns Aten är utmärkt: ömsom solkig och rörig, ömsom marmorsval och kontrollerad. Möjligen har Somoza tagit i lite extra när det gäller blodigheter för att visa att detta inte bara är en akademisk lek utan också en kriminalroman.

Men så finns det en ramberättelse, där översättaren av den antika grekiska texten som påstås ligga till grund för boken för ordet. Historien vävs samman med innehållet i texten tills det mesta ställts på huvudet. Det är De Stora Litterära Frågorna som Somoza vill diskutera: vad är en text? vad är en berättare? vad är en läsare? Inget fel i det, men finurligheten blir nästan krampaktig. Synd, eftersom jag misstänker att det hindrar Idéernas grotta från att bli en populärkulturell hit.

PÄR ALEXANDERSSON