May 15th, 2012 | By | Category: 2012-05 maj, Recension

Omslag till I dag är sista dagen på resten av ditt livAv Ulli Lust
Heute ist der letzte Tag vom Rest deines Lebens 2009
Översatt av Sara Eriksson
Kolik Förlag 2012
ISBN 9789186509156, 463 sidor

Det är 1984 i Wien. Ulli är less på livet där och vill som den punkare hon är bryta sig loss från samhällets inskränkthet och bojor för att verkligen bli fri. Med hennes nyfunne nymfomaniska vän Edi hoppas hon finna denna frihet i Italien. De far dit utan pengar, pass och med endast en sovsäck.

I början ser det verkligen ut att vara paradiset. Tills de inser att italienarna inte alls sympatiserar med deras frihetstörst. De vill nämligen bara knulla småtjejer. I det strikt katolska landet där kvinnor (och framförallt Ulli Lustderas ”heder”) försvaras av sina släktingar in i döden finns det inget sätt för unga italienska män att få utlopp för sina lustar än att hoppa på varje kvinnlig turist som råkar dyka upp. Och de är outhärdligt påstridiga. Edi älskar det. Ulli hatar det. Men hon vägrar ge upp. Hon vill absolut inte hem. Hon vill hitta den där mytomspunna friheten. För någonstans därute måste den ju finnas. Eller?

Jag har en skräckblandad fascination till punken. Å ena sidan beundrar jag dess totala förakt för regler, framförallt andras regler. De är arga, fria och skapar underbart oväsen. Å andra sidan står jag inte ut med den misärromantik som förföljer punken. Kraven på att supa och bete sig svinigt ser jag inte som synonymt med personlig frihet. Det är bara en annan form av kulturellt förtryck, om än självvalt.

Det är en anledning till varför jag tycker om denna seriebok: den varken glorifierar eller svartmålar punken. Punken är olika saker för olika personer. För Ulli är punken en väg till självförverkligande. Genom punken är Ulli ett subjekt och hon vägrar ens i det jättepatriakala Italien låta sig behandlas som något annat. Hon tar plats, säger ifrån och vägrar låta varje hemsk upplevelse förminska hennes människovärde. Hon är kvinna med stort K och det ska italienarna respektera!

Det är stundtals en obehaglig läsning, stundtals upplyftande och rakt igenom fängslande. Jag bokstavligen älskar denna bok. Även om man inte har samma relation till punken som jag så tror jag andra kommer finna denna berättelse värd en andra eller tredje läsning. För när det handlar om krocken mellan drömmar och verkligheten så lyckas denna bok fånga den känslan på ett fantastiskt sätt.

Det enda som är lite svårt är den mycket negativa bild boken målar upp av italienska män. Jag hade anklagat serien för rasism om inte den hade varit självbiografisk. Kanske har Ullis erfarenheter färgat hennes minne, det är svårt att säga. Men detta var också 1984 och förändringar kan ske snabbt och dramatiskt. Jag hoppas att Italien idag, 30 år senare, hade mottagit henne på det sätt hon önskat då. Det hade nog blivit en helt annan serie i sånt fall.

JOHANNES GENBERG