Jul 22nd, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till I stoft och askaAv Anne Holt
I støv og aske, 2016
Översatt av Margareta Järnbrand
Piratförlaget, 2017
ISBN 978-91-642-0511-7, 400 sidor

I stoft och aska är Anne Holts tionde bok där Hane Wilhelmsen är huvudperson, och kanske är den något av en mellanbok trots sin samhällskritiska intrig och angelägna ärenden. Hennes kollega Henrik Holme på avdelningen för kalla fall har fått ett tips om att en man som dömts till tolv års fängelse för mordet på sin hustru, bara något år efter att deras treåriga dotter omkommit i en olycka, faktiskt kan vara oskyldig.

Förhållandet mellan den rullstolsburna Wilhelmsen och unge Holme, som presenterades i förra boken, har väl inte alltid varit det bästa men här har det förbättrat sig. Men fortfarande är båda aningen aparta i sin syn på tillvaron och omgivningen. Holmes försök att intressera henne för den inspärrade Jonas Abrahamsen går trögt, hon är nämligen mer intresserad av att miljonären Iselin Havørn som tagit livet av sig har avslöjats som högerextrem främlingsfientlig bloggare. Hon tycker att det är märkligt att en människa som är så fanatiskt engagerad plötsligt vill dö.

Till sist börjar de emellertid samarbeta om båda fallen och hamnar i en härva av lögner, konspirationsteorier och begär. På något sätt känns det som om Holt arbetar pliktskyldigast på halvfart, har anammat de senaste trenderna inom genren (kalla fall) i kombination med rubrikskapande händelser i tiden. Men hon är en rutinerad intrigbyggare där storyn leder fram till en utspekulerad lösning och hon vet när spänningsmomenten – tyvärr inte så många i denna berättelse – ska sättas in. De dyker upp i en hämnddriven kidnappningshistoria som kan kopplas ihop med de övriga utredningarna och som ger Holt chansen att få till lite action mot slutet.

Kanske känner Holt själv att rutinen börjar ta över. I Norge har hennes förlag antytt att detta kan vara den sista romanen om Hanne Wilhelmsen. Men osvuret är nog bäst, här finns fingervisningar om att det kan vara fel. Fast med deckarförfattare vet man ju aldrig …

Anne Holt föddes 1958 i Larvik och bodde i både Lillestrøm och Tromsø innan familjen flyttade till Dallas i Texas där de fick uppleva mordet på John F Kennedy. Därefter hamnade de i Maine i New England där Holt gick i gymnasiet. Åter i Norge studerade hon juridik vid Universitetet i Oslo och finansierade delvis studierna genom att arbeta som nyhetsjournalist på norsk TV. Efter examen anställdes hon som advokatfullmäktige vid Oslopolisen. Hon började intressera sig för politik och anslöt sig till Arbeiderpartiet. Åren 1996–1997 var Holt justitieminister i Thorbjørn Jaglands regering. 1993 debuterade hon som deckarförfattare med romanen Blind gudinna där också Hanne Wilhelmsen presenterades. Enligt uppgift lär hon ha sålt mer än sju miljoner böcker världen runt.

ELISABETH CARLSSON

Anne Holt

Anne Holt. Foto Anna-Lena Ahlström