Jan 3rd, 2017 | By | Category: 2017-01 jan, Recension

Omslag till I spindelns nätAv James Patterson
Along Came a Spider, 1993
Översatt av Börje Crona
Modernista, 2016
ISBN 978-91-7701-102-6, 431 sidor

Korta kapitel med en cliffhanger i slutet på närapå alla kändes nytt och fräscht när James Pattersons I spindelns nät kom ut hos Bra Böcker 2001. När nu Modernista ger ut denna thriller på nytt efter femton år är konceptet gammalt och vant, vi har blivit rejält bortskämda med sådant av Patterson själv och många andra som märkt att innovationen blev framgångsrik. Men man ska nog inte hänga upp sig på tekniker. I botten måste det finnas en berättelse som drivs fram av utmejslade personer och berättartalang har Patterson i stora mått. Hans huvudperson, mordutredaren och rättspsykologen Alex Cross, är en snudd på genial analytiker som här, tillsammans med Secret Service-chefen Jezzie Flanagan, ställs mot den minst lika genialiske och psykopatiske seriekidnapparen Gary Soneji som just fört bort en filmstjärnas dotter och en ministers son.

Patterson driver hela tiden på och han gör det med gott humör och sinne för spänningsskapande. Det är inte alls underligt att Hollywood ganska snart fick upp ögonen för denne Edgarvinnare och hans huvudperson Alex Cross. I filmerna I spindelns nät liksom Och han älskade dem alla spelade Morgan Freeman polisen Cross.

Nu har åren gått men romanerna om Alex Cross trycks om lite här och var i världen, vilket kanske är lappri för en författare som haft så många titlar på New York Times bästsäljarlista att han hamnat i Guinness Rekordbok. Man kan gott påstå att hans författarskap föddes med en silversked i munnen. Hans debutbok från 1076 – The Thomas Berryman Number – gav honom en Edgarstatyett och sedan dess har han kunnat casha in royalties för mer än 300 miljoner sålda böcker.

Oftast har kritikerna varit vänliga mot honom. Som jag när det gäller I spindelns nät där inte bara brottsutredningen är spännande eftersom boven är så utstuderad utan också att den känslomässiga händelseutvecklingen mellan Cross och Flanagan görs intressant och får ta plats.

Men vid millennieskiftet vände det och kritikerna började uppfatta Patterson som girig när han började skriva tillsammans med författare som Howard Roughan, Maxine Paetri, Andrew Gross och flera andra. I avtalet med dem – liksom med Liza Marklund som han skrev Postcard Killers med 2010 – står att de inte får berätta hur de samarbetat och hur mycket Patterson bidragit med.

James Patterson är född 1947 och arbetade inom reklambranschen fram till 1990-talet då han helt koncentrerade sig på författarkarriären.

BJÖRN ENMAN

James Patterson