I SLÄDHUNDARS SPÅR – EN ROADMOVIE MED CYKEL OCH KANOT

Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Av Sigurd Falk, illustrerad av författaren
Eget tryck 2005,
Västkustvägen 14,776 36 Hedemora

Den här boken från en DAST-läsare damp ned i brevlådan och det visar sig vara en behaglig och i långa stycken humoristisk skrift författad av en resenär som har ordet i sin makt. Jag har med avbrott för nattsömn sträckläst den. Sigurd Falk är en friluftsmänniska som medryckande berättar hur han på ensam hand färdas på cykel och kanot i Yucatan och Alaska men också hur han tar sig fram i den norska och svenska fjällvärlden med hundspann och i sällskap med andra. En sådan här bok borde ha potential, men hur ska de som skulle gilla den kunna veta att den finns? Det handlar om handfasta vardagsäventyr i vildmarken, på motorvägar, på ödsliga vattenvägar där det dyker upp stora och små samhällen med klingande namn av vilka en del känns igen från forntida ungdomsböcker. Jag hade stort nöje av boken och noterar att författaren bland annat snuddade vid Jack London, som vistats på några av de platser Falk färdats förbi. Han är också en utmärkt tecknare. Ibland övergår hans berättelse till flera sidor tecknad serie för att sedan fortsätta på prosa igen. Hans sätt att skildra i tecknad form kan då påminna en smula om På Tapeten-sidorna som Barnen Hedenhös-tecknaren Bertil Almqvist försåg Aftonbladets sista sida med en gång i tiden. Även i övrigt är boken fylld med informativa och glada teckningar och inte minst kartor som gör det möjligt att följa berättelsen, där den slingrar sig fram i flodfåror eller på highways.

BERTIL FALK