I SKUGGAN AV MÖRKRET

Sep 16th, 2009 | By | Category: 1998-1, Recension

Av Sören Bondeson
Gedins 1997

Efter trettio, fyrtio sidor in i boken var jag tvärsäker på att här har vi en vinnare till kommande års samtliga deckarpris. Bondeson skriver suggestivt (i presens, vilket ökar suggestivheten) och hans historia om hur taxichauffören Sanna Eriksson dras in i en härva av mystiska händelser känns hur spännande som helst. Det finns ett Kafka-artat avsnitt om hur Sanna grips av säkerhetspolis och inte har en aning om vilka anklagelser som riktas mot henne. Men efter ett tag tycks det som om författaren inte rikligt vet hur han skall fortsätta, det blir alltmer av färder genom namngivna gator, allt luddigare i kanterna. Emellertid är det välskrivet och den där känslan av att man vill veta hur det skall gå finns kvar. Men mot slutet blir det bara för mycket med ekonomisk brottslighet, lyxprostitution, rysk maffia och terrorism.

Bondeson är en utomordentlig författare i sin beskrivning av människor, miljöer och krypande skräck. Dock tycks han ha utgått från en händelse och fortsatt skriva utan linje, utan att riktigt veta vad som skall hända härnäst. I en del fall kan sådant fungera men inte alltid. Och greppet att i slutscenerna byta berättare ser jag i det här fallet som en lösning av en skrivare i nöd.

Dock fann jag denne Bondeson tillräckligt intressant för att skaffa hans debutthriller från 1994, Lita inte på gryningen (Gedins). Den är på många sätt likadan. Ohyggligt välskriven, psykologiskt och mänskligt trovärdig, fram till en punkt. Det är verkligen synd på så väldigt rara ärter. Kriminalromanen kräver – till skillnad från annan litteratur – att trovärdigheten inte bryts någonstans under resans gång. Och inte minst att det finns ett slut som får läsaren att med en suck lägga från sig boken och säga ”Javisst, så har måste det ha gått till. Det finns inga andra alternativ”.

BIRGITTA HÄRNER