I SKUGGAN AV BOLINDERS VERKSTAD

Mar 19th, 2010 | By | Category: 2003-4, Recension

Av Jean Bolinder
Carlssons 2003

Om sitt och förfädernas märkliga liv berättar Jean Bolinder i sin nya självbiografi. J & C G Bolinders Mekaniska Verkstad i Stockholm var en framstående svensk industri redan på 1800-talet. Fabrikens vedspisar stod i snart sagt var kvinnas kök. Sedan blev Erik August Bolinder vd och såg till att företaget blev en världsindustri. Alla dessa industriledare harangeras i uppslagsböckerna – men Jean Bolinders version av verkligheten innehåller andra komponenter. Den ångest och kluvenhet som han skildrar i nästan alla sina romaner tycks härröra från uppväxten i den stenrika familjen. Han saknade inte pengar men tyckte sig vara bestulen på egen identitet. Det är nog detta som fått honom att bli både huvudperson och bipersoner – med anagramnamn – i romanerna.

I DAST 3/03 finns en längre artikel av Per Erik Tell om Jean Bolinder och självbiografin. Där berättas om Jeans glada och förargelseväckande upptåg. I boken tycker jag mig märka ett slags revanschlusta. Han var pojken med de ärvda guldbyxorna som ville visa att han dög till något själv. Här berättas om Jeans författande (och mycket mer), om hans strider mot allt som han ogillar – stöddighet och missunnsamhet – och man får inblickar i märkliga förlagsförhållanden, akademiförhållanden och andra knepiga förhållanden.

Det är ett stycke samhälls- och samtidshistoria som presenteras, givetvis väl skrivet och emellanåt får glöden bokstäverna att glimma.

JAN NYGREN