Jul 26th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till I satans tjänst

AvTess Gerritsen
The Mephisto Club 2007
Översättning Carla Wiberg
Damm förlag 2009

Tess Gerritsen är en framgångsrik författare och hennes böcker ges ut i många länder. Hon har skrivit flera böcker med polisen Jane Rizzoli och rättsläkaren Maura Isles i huvudrollerna. Böckerna är populära och toppar New York Times bestsellerlista.

I Satans tjänst börjar sent en julaftonskväll när Bostonpolisen finner en ung kvinna brutalt mördad. Flera tecken omkring kroppen tyder på att mordet har varit del i en satanistisk ritual.

‘Maura Isles och Jane Rizzoli finner ett samband mellan offret och Mephisto-stiftelsen, ett hemligt sällskap som ägnar sig åt studier av djävulen. Det finns flera mordoffer och Maura och Jane ber Mephisto-stiftelsen om hjälp.

Tess Gerritsen

Gerritsen har kopplat ihop händelserna med ockulta drag som har historisk bakgrund. Boken inleds med ett citat ur Hanoks bok, en text som har tillskrivits patriarken Hanok (Noaks farfarsfar, enligt Bibeln). Boken finns inte i Bibeln (men i etiopisk-ortodoxa kyrkans bibel), utan är en apokryf från cirka 110 f.Kr. Den var en populär inspirationskälla bland de tidiga kristna, men förbjöds på 300-talet och föll den i glömska tills den återfanns i slutet av 1700-talet. Hanoks bok beskriver de fallna änglarna och Satansmyten. Skildringen av änglarnas fall har ådragit sig stort intresse i ockulta kretsar. Gerritsen använder också begreppet nefilim för de fallna änglarna. I Jubileerboken (en judisk skrift från 100-talet e.Kr) berättas om hur Gud skapade änglarna på den första dagen och hur en grupp fallna änglar parade sig med dödliga kvinnor och gav upphov till en ras jättar, kallade nefilim.

Dessa fallna änglar spelar en betydande roll för händelseförloppet. En rafflande historia utspelar sig och accelererar till ett otroligt och klimax mot slutet. Gerritsen har ett medryckande språk och förmåga att ge personerna liv och färg. Hon lyckas att sätta in huvudpersonerna i ett trovärdigt sammanhang. Mördaren ger också röst åt flera kapitel, och läsaren förstår därmed ibland mer än Isles och Rizzoli.

Boken är mycket läsvärd och det är svårt att lägga den ifrån sig förrän man nått det något oväntade slutet.