Sep 26th, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till I samlarens spårAv Jeffery Deaver
The Bone Collector, 1997
Översatt av Eva Larsson
Modernista, 2017
ISBN 978-91-7701-766-0, 463 sidor

Denna bok kom första gången ut på Norsteds Förlag 1998. Då recenserades den i Dast av Jan Eric Arvastson som skrev följande:

Detaljerad grymhet, utförd mot oskyldiga, vanligtvis kvinnor, av en eller flera psykopater. Skrivet på ett elegant språk, med stor teknisk sakkunskap, gärna med historiska eller kulturella anspelningar, och brottslingen/arna bekämpade av någon/några poliser med intelligens och karisma utöver det vanliga. Se där en variant av den modernaste amerikanska thrillern, kanske inspirerade av När lammen tystnar. ”Thriller” kan för övrigt med fördel utbytas mot ”skräckskildring”.
Den senaste i raden av den här sorten jag läst heter I samlarens spår, skriven av förre advokaten och trubaduren Jeffrey Deaver. Det är Norstedts som hittat och gett ut den, säkert i full förvissning om att den representerar hög litterär kvalitet. Det gör den. Beskrivningen av det arbete som en alldeles speciell konstellation av poliser utför för att hinna i fatt och stäcka en bestialisk seriemördare i New York är oerhört skicklig. Signifikativt är att gärningsmannen konstruerar gåtor åt polisen. Deaver har tagit steget fullt ut och låter mördaren lägga ut rena spår att följa, inför varje mord – som en tipspromenad ungefär. Borta är gamla tiders deckares ofrivilliga avslöjanden.

Jag är mycket kluven. Alltihop är mycket skickligt gjort. Men jag saknar ett varför i social mening: intresse från författaren för något mer än att ekvilibristiskt skildra grymhet. Vad som inte finns är den gamla deckarens eller thrillerns mänskliga anknytning. Eva Larssons översättning är bra.

JAN ERIC ARVASTSON

Om Jeffery Deaver säger förlagsreklamen att han är den bästsäljande kriminalförfattaren bakom serien om den före detta NYPD-polisen och numera rättsmedicinske konsulten Lincoln Rhyme. Deavers böcker har sålt i över 50 miljoner exemplar och han har nominerats till sju Edgar Awards. I samlarens spår är den första boken i serien om Rhyme. 1999 blev den Hollywoodfilm med Denzel Washington och Angelina Jolie i huvudrollerna.

REDAKTIONEN

Jeffery Deaver

Jeffery Deaver. Foto Jerry Bauer