I ÖVERROCKENS KÖLVATTEN

Jan 21st, 2013 | By | Category: 2013-01 jan, Recension

Omslag till I Överrockens kölvattenAv Ove Allansson
Inläst av Claes Sköld
Pratboken 2007 (1 mp3, cirka 12 tim)

Åren 1955–1957 var jag anställd i handelsflottan och seglade företrädesvis i Atlantfart med en avstickare till Stilla Havet. Sedan dess har jag varit intresserad av berättelser från haven och långt innan jag blev personligen bekant med Ove Allansson läste jag hans böcker. Om och om igen faktiskt, i synnerhet om somrarna där min samling av hans verk tyngde bokhyllorna.

Därför var det ett stort nöje (och ett visst besvär, eftersom min bils CD-spelare inte godkänner mp3-formatet) att återuppliva bekantskapen med Allanssons I överrockens kölvatten som förtjänstfullt lästs in av operasångaren Clas Sköld. Egentligen brukar inte Dast ta upp böcker och talböcker som är så gamla som fem år, men det gamla intresset tog överhanden här och jag blev inte besviken nu heller.

Ove AllanssonAllansson (född 1932) gick till sjöss under tidigt 50-tal och debuterade med gärna om det sjöfolk berättar om, skrönor och myter i skön blandning där också vardagslivet har sin givna plats. I dessa myter förekommer ofta legendariska kamrater som seglar för evigt utan att någonsin komma hem. Överrocken är en sådan mytisk person, en törstige, frusen och poetiskt lagd kapten som efter en förskingringshistoria försvunnit bortom horisonten och nu söks av den gamle medseglaren Mejeristen i ett färgstarkt Brasilien. Större delen av boken utspelar sig under de farliga resorna under andra världskriget då minor och ubåtar försökte hindra fraktfartygen att komma fram till sin destination. Allansson berättar mustigt om livet ombord och om härligheten som väntar i nästa hamn. Allansson beskriver livet på vattnet ungefär som Fritiof Nilsson Piraten beskrev sin verklighet på landbacken. Kanske inte helt sanningsenligt alla gånger, men sant lik förbannat.