I MÖRKRET

Feb 3rd, 2022 | By | Category: 2022-02 feb, Recension

Omslag till I mörkretAv Lina Areklew
Bazar förlag, 2021
ISBN 978-91-8006-132-2, inbunden, 400 sidor

Lina Areklew, född 1979, bor utanför Stockholm och är sälj- och marknadschef i bokbranschen. Hon debuterade 2020 med kriminalromanen Ur askan, den första delen i Ulvöserien om utredaren Sofia Hjortén vid Örnsköldsvikspolisen. I mörkret är den andra delen i samma serie.

Huvudpersonerna är även denna gång Sofia Hjortén och Fredrik Fröding. Sofia är höggravid och arbetar trots att graviditeten ger henne en hel del besvär. Fredrik Fröding är sjukskriven i Stockholm och rehabiliteras efter skadorna han fick i den föregående boken. Fredriks bäste vän är Philip som har autism och agorafobi. Philip har på internet träffat tolv år yngre Madeleine med liknande problem, och han lånar Fredriks bil för att träffa henne i hennes familjs fritidshus utanför Örnsköldsvik. När han kommer fram är dörren olåst och huset är tomt. Madeleine är borta men hennes jacka och mobil finns kvar. Philip bryter ihop och får hjälp att ringa till Fredrik som lånar sin flickväns bil och åker för att hämta hem honom. Philip vägrar att åka hem och vill vänta tills han kan träffa Madeleine. Fredrik och Philip åker till Sofias hus på Ulvön och får bo där i några dagar trots att relationerna mellan Sofia och Fredrik inte är de bästa.

En kall vinternatt försvinner Madeleines fyraåriga halvsyster från familjens fritidshus. Hela trakten engageras i sökandet men flickan återfinns inte, och allt tyder på att hon blivit bortförd. Snart skadas flickans mamma livshotande. Utredarna kämpar mot klockan för att hitta de försvunna innan det är för sent. Någon vill helt klart skada familjen, men vem?

Lina Areklew har skrivit en bra deckare med driv. Intrigen är intelligent uppbyggd och vissa saker tyder på att vi kan vänta oss fler böcker i samma serie. Författaren är duktig på att teckna personer och detaljerade miljöer. Det enda som stör är de ständiga hänvisningarna till Sofias graviditet på var och varannan sida. Läsaren påminns så ofta om hennes tillstånd att handlingen ibland tippar över till att bli en graviditetsskildring. Det är onödigt. I övrigt är boken en tämligen konventionell och välskriven deckare med trasiga huvudpersoner, jobbiga arbetskamrater, och dumdristighet när Sofia ensam och obeväpnad går in i ett hus där skurken kan finnas.

Lina Areklew

Lina Areklew. Foto Stefan Tell

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php:22 Stack trace: #0 /home/dastnu/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /home/dastnu/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/dastnu/pu...') #2 /home/dastnu/public_html/index.php(17): require('/home/dastnu/pu...') #3 {main} thrown in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22
WordPress › Error

There has been a critical error on this website.

Learn more about troubleshooting WordPress.