I HUVUDET PÅ EN SERIEMÖRDARE

May 5th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till I huvudet på en seriemördareAv Sven Å Christianson
Norstedts 2010

Större delen av denna volym är intressant och faktamässigt berikande. Men det finns problem med boken, bekymmer som jag trodde att man skulle slippa med tanke på att författaren är professor vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.

Han visar fram brottstycken från fallstudier (Christianson har intervjuat många grova brottslingar) men endast i en del av fallen berättar han vem som är sagesman och vilken nationalitet förövaren tillhör. Det gör att man kan få intrycket att Sverige inte blott har krusbär utan också en hög frekvens av seriemördare och serievåldtäktsmän. Dessutom vickar han lite på det internationellt vedertagna att en seriemördare ska ha begått minst tre mord med en avkylningsperiod däremellan. Detta förklarar han med att vissa mördare/våldsmän har serieförbrytarens kännetecken utan att ha hunnit med ”rätt” antal brott enligt FBI:s kriterier.

Sven Å ChristiansonDet går att köpa. Gör man det är första halvan av boken mycket lärorik.

Sedan kommer resten: Här går han igenom Sture Bergwalls (Thomas Quicks) brottsliga liv i en form av polemik mot alla som inte är övertygade om att Quick är den seriemördare han bekänt sig vara fram till dess han återtog sina bekännelser. Han menar att folk som krimilogiprofessorn Leif G W Persson är ute och cyklar, förminskar Quicks övriga brott och anser att dalajournalisten Gubb Jan Stigson är en person som förtjänar tilltro.

Man kan lätt förstå att han gör det – Christianson har vittnat som minnesexpert i den rättegång där Quick fälldes för mordet på den norska flickan Therese Johannesen. I en Brännpunktsartikel i Svenska Dagbladet den 20 april 2010 menar docenten i medicinsk psykologi Richard L Sjöberg att Christianson ofta agerat mycket okonventionellt i vetenskapliga frågor och ifrågasätter hans agerande i just detta fall.

Men om man tar detta försvarstal med den skopa salt det förtjänar är klokskapen i resten av boken värd att ta till sig.