I FULLMÅNENS SKEN

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-3, Recension

av Mary Downing Hahn
Look For Me In the Moonlight
Översatt av Nina Lunabba
B. Wahlströms ungdomsromaner 1997

I Wahlströmsförlagets stora utgivning av översatt populärlitteratur för ungdom finns författare som är mer än bara flyhänta. Amerikanska Mary Downing Hahn är ett exempel. Hon använder förvisso både skickligt och publikvänligt ingredienser inom spök- och rysargenren men utgår i sina berättelser från helt mänskliga relationsproblem: familjesituationer, barns utsatthet. En spökhistoria i romanomfång kräver mänsklig substans för att fängsla. Mary Downing Hahn låter i sina böcker det övernaturliga bli en psykologisk återspegling av de skildrade mänskliga förhållandena i Den gömda dockan från 1990 (Få-ro-i-sin-grav-temat) och På liv och död från 1995 (identitetsbyte, tidsförflyttning). Så sker också i författarens senast översatta bok I fullmånens sken, där författaren varierar vampyrtemat på ett fruktbart sätt.

Huvudperson och offer är här den 10-åriga Cynda på besök hos sin omgifte far och dennes nya familj. De driver ett hotell ute vid kusten vid sidan av allfarvägarna, ödsligt nu under vinterhalvåret och dessutom omgivet av rykten om ett tidigare begånget, hemskt flickmord. Cyndas situation är problematisk med svartsjuka, syskonrivalitet och en längtan efter att få tillbaka fadern. En stilig och gåtfull främling, som oförhappandes tar in på det tomma hotellet, fångar upp och utnyttjar Cyndas längtan. Långt före Cynda inser läsaren att han är vampyr. I likhet med ursprungliga vampyrberättelser skapas ett beroendeförhållande mellan blodsugaren och det borttynande offret, här med en tydlig betoning av det erotiska i förbindelsen.Trots de psykologiska inslagen är det ingen djuplodande bok.

Underhållningsvärdet är primärt, En kritisk anmärkning är att Cyndas väg till insikt om främlingens sanna natur är väl lång men kanske finns ett budskap i detta: Tyd tecknen i tid, annars… Och visst är det nära ögat för stackars Cynda i den spännande upplösningen! Ett mer jämlikt tycke uppstår också mellan den prövade flickan och en ung man ur lokalbefolkningen och skönt är det.

Exemplaren av I fullmånens sken är liksom Mary Downing Hahns båda tidigare böcker flitigt utlånade på det bibliotek där undertecknad har sin gärning.

Berättelsen om Cynda och hennes farlige uppvaktare torde locka läsare i 12-årsåldern och uppåt.

GUNNAR ÅBERG