I FEL SÄLLSKAP

Jun 15th, 2018 | By | Category: 2018-06 juni, Recension

Omslag till I fel sällskapAv Viveca Sten
Forum, 2018
ISBN 978-91-37-14191-6, 524 sidor

Viveca Sten har ändrat lite på sitt tidigare, vinnande koncept. Berättelserna hittills har ägnat orten Sandhamn stort utrymme och hennes huvudpersoner Nora Linde och Thomas Andreasson har redan tidigt blivit inblandad i en mordutredning.

Här finns också grov brottslighet men författaren lägger mest krut på att skildra sina huvudpersoner med deras fel och brister men också förtjänster. Djupast går hon in på den person som står i fokus för Lindes arbete som utredare hos Ekobrottsmyndigheten. Han heter Andreis Kovac, en bosnisk hustrumisshandlare som styr penningtvätt och narkotikaaffärer på ett mycket organiserat och inte minst våldsamt sätt. Våld utövar han också mot hustrun Mina och sonen Lukas. Efter en sällsynt brutal misshandel lämnar de två honom och hon lyckas få plats på ett skyddat boende i Stockholms skärgård.

Att ta sig ur ett sådant förhållande visar sig vara lättare sagt än gjort och Sten beskriver svårigheterna och den psykiska ångest om Mina känner på ett sätt som emellanåt får huden att knottra sig. Hon vet att om Andrej anar att, om hon övertalas av Nora Linde att vittna mot honom, han är fullt kapabel – och villig – att döda henne och hennes närmaste.

Allt förmedlas med ett effektivt och lättfattligt språk i korta kapitel. Linde och Andreasson har också sina privata bekymmer, långt ifrån så svåra som Minas men ändå intressanta och lagom ömt relaterade. Visst kan man sakna de ingående beskrivningarna av skärgården och Sandhamn men det uppvägs av relationsskildringarna. Den som vill se mordutredningar för också sitt lystmäte. De kommer dock in senare än i de böcker som kommit ut hittills.

Att Viveca Sten är en populär deckarförfattare i Sverige är ett axiom efter fyra miljoner sålda böcker. Men hennes popularitet stiger också i övriga världen. Böckerna har kommit ut i 30 länder och de TV-filmer som gjorts efter dem har kunnat ses av drygt 70 miljoner tittare över hela Europa.

BARBRO LINDBORG

Viveca Sten

Viveca Sten. Foto Thron Ullberg