Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-3, Recension

Av Sally Beaumau
Danger Zones, 1990
Översatt av Elisabeth Zila
Första svenska utgåva 1990
Bonnier Pocket 1997

Enligt förlaget har Beauman gjort världssuccé med två tidigare böcker, Mörk ängel och Lidelse och lögn. Den här nya har allt och mer därtill, och det är tydligt att förlaget vill slå mynt av den även i pocket. I mitt tycke är den ingenting att ha. Sally Beauman kan onekligen skriva. Man ska ju, heter det, tala om den bok som finns och inte om den för tattaren inte har skrivit. Men… I farozonen försöker på en gång vara hjärtknipande kärlekshistoria om den otroligt vackre och karismatiske redaktionschefen på en modetidning och hans två älskande stjärnreportar, skopa ut rundligt med tantsnusk, skildra några flicknarkomaners tragedier i händerna på en skrupulös mellanhand och smeta på en av huvudpersonerna sorg och skuldkänslor för kriget och krigsoffren i Bosnien. Sist men inte minst rulla upp en vidlyftig kriminalgåta med actionfinal runt ett legendariskt modeskaparpar i Paris. Det blir för mycket, kort sagt. Inget av det kan tas på allvar: inget blir något engagerat. Det sorgliga är att författarinnan har åtskilligt talang i att skildra relationer och stundtals vackert språk. Men hennes syfte är uppenbarligen att tjäna pengar – igen – på en text med 150 %-igt mättad läsning, typ. Tänk om Beauman vågat åta sig skriva en riktig relationsroman, en riktig knarkskildring eller en riklig deckare i stället! Jag skäms en del över den här boken. Brittiska författare brukar hålla sig för goda för sådana här texter. Hoppas att det inte blir flera. Bonniers kan man väl inte hoppas något av. Översättningen av Elisabet Zila är bra.

JAN ERIC ARVASTSON