I EKENS TECKEN

Nov 28th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till I ekens teckenAv Bodil Mårtensson
Bokfabriken, 2016
ISBN 978-91-76293-08-9, 356 sidor
Bodil Mårtenssons historiska romaner Blodbokens tid  och Kastanjeträdets makt som utspelar sig under medeltiden har blivit mycket uppskattade. Nu ligger hennes sista bok i trilogin – I ekens tecken – på många nattygsbord, nyss även på mitt. Vi deckarläsare känner henne bäst som författare till flera kriminalromaner om kriminalkommissarie Hill i Helsingborg, men hon har också skrivit romaner för ungdom samt många noveller. Debutboken om Hill hette En chans för mycket (1999) och nominerades till Polonipriset. Mellan åren 1971–2005 var hon gift med deckarförfattaren Bertil Mårtensson.

I ekens tecken utspelas i mitten av 1300-talet en politiskt turbulent tid då kung Magnus Eriksson är nära att få lämna tronen. Året innan boken börjar, 1356, har Magnus son Erik lett ett väpnat uppror mot honom och slåss nu för att ta makten. Magnus vill inte gärna gå i öppet krig med sin son och tvingas till kompromisser som han helst velat undvika.

Måstensson utvecklar berättelsen till en krönika om människor som på olika sätt blir inblandade i maktspelet i det nu delade riket.

Hennes människor är trovärdiga med helt vanliga känslor och behov som av nödvändighet får sina liv förändrade. Hon fortsätter med sin litterärt effektiva blandning av självskapade och historiskt autentiska personer – många som varit med i de tidigare böckerna, men också nya bekantskaper – som utsätts för händelser som skapar spänning och emotioner. Mårtenssons bakgrund som kriminalförfattare ska inte underskattas. Hon kan sin dramaturgi och vet hur man skapar framåtrörelse i en berättelse.

När jag skrev om Kastanjeträdets makt noterade jag hennes förmåga att skildra både kall politik och het kärlek.  Den förmågan har inte försämrats i den nya.

Bodil Mårtensson är född 1952 i Karlskrona men sedan sena tonåren bosatt i Skåne, och numera hemmahörande i Rydebäck utanför Helsingborg. Hennes böcker har enligt förlaget sålts i mer än 260.000 exemplar. Hon är också konstnär och har haft en utställning av sagomålningar på Helsingborgs Stadsbibliotek och staden har gett henne en bronsplakett i hamnen.

INGER STRANDBERG

Bodil Mårtensson

Bodil Mårtensson. Foto Bengt Alm