I DITT KVARTER händer saker du inte ser

Oct 10th, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till I dina kvarterAv Jenny Jacobsson
Ariton Förlag, 2014
ISBN 978-91-87813-08-5, 249 sid

Det är något märkligt med idéer. De flyger ouppmärksammade runt i universum för att vid någon tidpunkt fastna hos flera författare samtidigt och få dem att skriva böcker utifrån den tanken, helt oberoende av varandra.

I höst har de kommit flera böcker om hustrur som förtrycker sina män, och därmed också resten av familjen, men detta förhållande göms inom husets fyra väggar. I romankonsten bör familjen visa upp en oklanderlig fasad, ha fina arbeten med de statussymboler detta medför.

Jenny JacobssonJenny Jacobssons I ditt kvarter berättar om en sådan familj: Viggo som är nyhetsankare på TV är far till femårige Kevin och gift med den vackra Melissa som har ett rasande humör och ett makalöst kontrollbehov. Han slits mellan instinkten att stanna kvar i äktenskapet för sonens skull och självbevarelsedriften som säger att han måste fly från denna våldsamma kvinna som ger honom både blåmärken och dödsångest.

Detta är Jenny Jacobssons debutroman men inte hennes första opus i litteraturen. För cirka ett år sedan fick hon idén att genom en grupp på Facebook skramla ihop ett antal novellförfattare och därigenom få ihop en bok. Resultatet blev samlingen #Älskanoveller som gavs ut av Ordberoende Förlag och innehåller 26 berättelser, varav två av Jacobsson själv: Om ni visste! och Skuggminne. Där bevisade hon sin kärlek till skrivandet och att hon har förmågan att berätta om relationer.

Hon krånglar inte till sina texter, men att skriva lättläst är ofta svårare än vad många tror, i synnerhet om man samtidigt vill både engagera och underhålla om ett svårt ämne. Här håller hon ett lagom tempo i en vardagsrealistisk (nåja, de flestas realism är säkert lugnare än så här) story där flera röster får plats. Hustrun Melissa är förvisso en bitch men hon får ett visst djup medan journalisten Viggo inte i alla lägen får min sympati. Även om jag kan se en strimma hopp i hans fall.

Man skulle kunna tro att Jacobsson studerat filmvetenskap. Hennes berättelse tycks bygga på den amerikanska filmdramaturgins, för att inte säga filmmelodramatikens kurva där intresset styrs av toppar och dalar.