I DET TYSTA

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Av Andrew Taylor
A stain on the silence 2006
Översatt av Gunilla Roos
Forum 2007

Taylors drama utspelar sig i den lilla världen. Här finns inga yttre omständigheter i form av storpolitik, big business eller organiserad brottslighet. Allting är istället avskärmat och instängt med ovädrade hus och egendomar som förfaller och växer igen. Livets alla futiliteter förstoras upp och blir betydelsefulla. Groll och gamla oförrätter lever kvar i färskt minne. Taylor tar oss med på en resa i gränslandet mellan den grå vardagen och det rena vansinnet.

I en annan skarv; den mellan 70- och 80-tal, när berättelsens jag var tonårsgrabb, inträffar något fasansfullt. Vad får vi först inte veta, men antydningarna strösslas ut. Han kan inte berätta för sin kvinna eftersom han är rädd att förlora henne om sanningen skulle uppdagas. Men det förflutna kommer förstås ikapp och när berättarjaget konfronteras hotas tryggheten och allt det invanda. Återblickarna från tonårstiden varvas med nuet och precis som en gång katastrofen inträffade i det förgångna skruvas nutidsdramat åt mot sin oundvikliga tragedi. En typiskt brittisk berättelse, som man lärt känna den från Ruth Rendells värld, eller för den delen; från imperiets alla kungahusintriger och tabloider. Men där Rendell gräver sig ner till de mörkare delarna av människosjälen, håller sig Taylor på ytan. Som läsare blir man mer en utomstående betraktare. Språket är ändå lättflytande och romankonstruktionen känns hantverksmässigt gedigen och genomtänkt.

Välgjord underhållning för stunden, kan man säga, och det är inte fy skam.

LEIF WOXLIN