I DENNA LJUVA SOMMARTID Av Mari Jungstedt

Feb 1st, 2008 | By | Category: 2007-4, Recension

Albert Bonniers 2007
Peter Bovide är en förhållandevis framgångsrik småföretagare i byggbranschen på Gotland med ett lyckligt familjeliv. Men han har en oro i kroppen som gör att han måste ut på morgonen och springa av sig oron. En vacker sommarmorgon snörar han på sig skorna och sticker som vanligt ut vid sextiden, men kommer inte tillbaka. Istället hittas han skjuten, eller snarast avrättad, i strandkanten.

När Anders Knutas och hans ställföreträdare Karin Jacobsson börjar nysta i Bovides liv dyker både svartjobb och svartsprit upp. Plötsligt sker ännu ett mord och allting vänds på ända. Parallellt smyger en tjugo år gammal historia i skuggorna och när Karin Jacobsson väl konfronteras med sanningen så hamnar hon i en svår valsituation. Lika mycket huvudpersoner som Jacobsson och Knutas är lokal-TV:s reporter Johan Berg som också varit med i tidigare böcker. Ska han komma på fötter och reda upp sitt närmast kvaddade förhållande till Emma, eller?

Mari Jungstedts framgångar är fullt välförtjänta. Hon är översatt till ett tiotal språk och hennes deckare har filmats av tyskar på plats i Visby.  Den gotländska miljön, här mest Fårö och Gotska Sandön, skildrar hon rakt och effektivt. Överhuvudtaget är det väldigt bra flyt i hennes text.

Jag har inte följt Guilloudebatten om kvinnliga deckarförfattare, men visst lyfter Jungstedt in riktiga känslor och mer trovärdiga personligheter i sina berättelser än många manliga diton orkar med. Fast ibland blir det kanske lite väl sentimentalt när mer än en av huvudpersonerna minns sin första kyss till exempel. Gör du det? Mari Jungstedt väjer inte heller för våldet, men låter det för dens skull inte gå till överdrift i publikfrierier.

Kort sagt: Bravo Mari!

PER ERIK TELL

Taggar: ,