I BOTTEN AV GLASET ETT HJÄRTA

Aug 31st, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till I botten av glaset ett hjärtaAv Jens Ganman
Bookmark,  2015
ISBN 9789187441219, 410 sidor

Griniga gamla gubbar med hjärtat på rätta stället, eller åtminstone på något lokaliserbart ställe, har blivit ett standardmotiv under senare år, inte minst i filmer där åldrade Hollywoodstjärnor får gå ännu en rond. Tänk Clint Eastwood i Gran Tourismo, Michael Caine i Harry Brown och Jack Nicholson  i About Schmidt. Och i Sverige har ju en ilsken hundraåring klivit ut genom ett fönster och försvunnit.

Den nedsupne f.d. entreprenören Carsten i Jens Ganmans roman är kanske inte av samma kaliber, men nog är han grinig så det förslår. Full av cancertumörer frigör han kapital för att flytta in på ett privat äldreboende i hemstaden Östersund för att slippa dö ensam i sin sunkiga etta.

Jens GanmanÄven under normala förhållanden skulle Carsten lätt framstå som senioren från helvetet, beredd att ännu under 2010-talet skylla folkhemmets förfall på Palme och löntagarfonderna när granskande journalister synar äldreboendet. Hans bitterhet, alkoholkonsumtion och latenta våldsamhet får dock extra skjuts när han upptäcker att han blivit korridorgranne med sin exfru. Henne har han inte pratat med på decennier.

Det finns en intressant berättelse här om åldrandet och Carstens närmast hatiskt kvardröjande livskraft, även om den berättelsen nästan kvävs av de utförliga litaniorna om det moderna Sverige (som även verkar ha kvävt det mesta i Carstens tidigare liv). Men visst är de otaliga hänvisningarna till politiker, musik och diverse annat från 1900-talets sista decennier rätt underhållande, lite som ett besök på ett kverulansmuseum.

PÄR ALEXANDERSSON