Jul 29th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Av Lars Kepler [Pseud för Alexander och Alexandra Ahndoril]
Inläst av Peter Andersson (14 CD, ca 16 tim)
Bonnier Audio 2009

PAGANINIKONTRAKTET
Inläst av Jonas Malmsjö (15 CD, ca 17 tim)
Albert Bonniers 2010

Det märkliga med båda dessa böcker (suveränt inlästa av Andersson och Malmsjö, fast suveräniteten visar sig på lite olika sätt) är att intrigerna är igenkännbara trots att de förflyttats till svenska miljöer. Jag blev tvungen att tänka efter länge innan jag kom på varifrån jag kände igen olika avsnitt ur dessa 33 timmars lyssnande. Om man skalar bort det litterära som på sätt och vis blir ett tungt utanverk på ett arbete som ska skapa spänning och blodsutgjutelse finns en botten som hos mig hamnar i gamla kioskboksserier som Reno och en del andra titlar med maffiaanknytning från 70-talets första hälft. I Hypnotisören är underhållningsvåldet särskilt framträdande med ett anslag som för tankarna till seriemördaren Dennis Rader, som blev känd som BTK (Bind, Torture, Kill). Man får känslan av att författarparet vill locka fram skräck, likt den som florerar i USA där de flesta människor tycks vara rädda för allt och alla, till glädje för vapenindustrin.

Lars KeplerParet leker också med namn.

Här introduceras finskättade kommissarien Joona Linna (jfr författare Linna med Okänd soldat) som i sina försök att lösa fallet anlitar en motvillig hypnotisör, Erik Maria Bark (jfr Erich Maria Remarque som skrev På västfronten intet nytt). Han vill egentligen aldrig hypnotisera mer efter tidigare svåra olycksfall i arbetet. Han blir förstås övertalad och sedan startas den klocka som tickar ner mot katastrofen. Det är Hollywood-dramaturgi av den sort som fungerat hur länge som helst och gör det fortfarande. Inte ens barnen kan vi oss trygga med.

På sätt och vis är detta en gotisk roman där de till synes spöklika händelserna är förklarliga. Den överväldigande känslan är att folk är onda. Utom möjligen då kommissarie Linna som är en blandning av James Bond och Sherlock Holmes och har en skrämmande övertalningsförmåga.

Årets uppföljare Paganinikontraktet tar också avstamp i en lätt förvrängning av en tidigare händelse: 1987 dog krigsmaterielinspektören Carl Fredrik Algernon framför ett T-banetåg (olycka, självmord eller mord?) och här startar boken med att generaldirektör Carl Palmcrona, som har samma funktion som Algernon, hittas hängd i sin paradvåning på Östermalm i Stockholm. Därmed startar en katten-på-råttankarusell med människojakt i Stockholms skärgård. Jägare är en mystisk, nästan mytisk man med drag av den märklige munken i da Vinci-koden. Det blir massor av ångest och massor av action – så mycket att man längtar efter vilopauser.

Det hör numera till att det ska finnas supertuffa brudar med i svenska kriminalromaner – tack Stieg Larsson för det – och paret Ahndoril är inte sämre. Deras tuffing jobbar på Säpo och heter Saga Bauer (är en sagovarelse med anknytning till en båtolycka på Vättern för länge sedan). Hennes motpol, och nödvändig som motvikt till Palmcrona, är Penelope Fernandez, 24-årig ordförande för Svenska freds- och skiljedomsföreningen. Det handlar ju – visar det sig – om vapensmuggling och om Sverige som ett av de nio största vapenexportörerna i världen. Alltså stora pengar!

Mannen bakom lönnmördaren är en vapensmugglare som binder sina hjälpredor i ett kontrakt som innebär handkyssar och lojalitetsförklaringar.  Lite 007 där också. Den vita katten är emellertid utbytt mot fioler som själve Niccolò Paganini (1782–1840) trakterat.

Hur spännande blir då all denna ofta snudd på sadistiska action? Nja … eftersom den ideligen blandas upp med Lars Keplers indignation över samhällsfenomen tappar spänningen styrfart lite då och då. Det exploderar och har sig och bifigurer stryker med i parti och minut. Men den som kan Hollywoods dramaturgi vet att han/hon kan vara lugn. De viktigaste personerna överlever, deras skrubbsår läks och man vet att de kommer att finnas med i nästa bok (och i filmerna som författarna med att önskvärd tydlighet redan skrivit grundmanuset till).

Peter Andersson

Peter Andersson

Jonas Malmsjö