Jul 20th, 2019 | By | Category: 2019-07 juli, Recension

Robert Menasse. Foto: Rafaela ProellAv Robert Menasse
Die Hauptstadt, 2017
Översatt av Hillevi Jonsson
Weyler förlag, 2019
ISBN 9789176811603, 442 sidor

Detta är helt klart en av de bättre böckerna jag läst det senaste året. Härligt att få möta författaren Robert Menasse, en för mig obekant österrikare. En googling visar att han är mångfalt prisbelönt och detta är den första romanen av honom som översatts till svenska. Huvudstaden har 2017 belönats i Tyskland med priset Deutscher Buchpreis som delas ut årligen till bästa tyskspråkiga författare. Jag hoppas att Huvudstaden säljer bra och att Weyler förlag översätter fler verk av denna skicklige författare. För er som läser på engelska och tyska finns det självklart flera böcker att läsa redan nu.

Huvudstaden utspelar sig i Bryssel som är ett nav i berättelsen och vi tas också med på utflykter till andra delar i EU. Boken handlar om EU och ger en bild av unionen varför den finns och hur byråkratin där fungerar. Det är inte en deckare, även om det begås ett mord, utan mer en roman om den europeiska tanken och vår nutidshistoria speglad genom fler personer. Några av huvudpersonerna är just byråkrater i generaldirektoratet för kultur i EU:s enorma maskineri för beslut. Mycket kretsar kring deras planer för ett jubileum för att skapa godwill för kommissionen vars popularitet dalar. Andra intressanta huvudpersoner är en professor, en polsk katolik, en poliskommissarie och en Auschwitz-överlevare.

Genom deras livsöden och berättelser tecknar Menasse en bild av läget i Europa idag som är humoristisk, välskriven och väldigt slagkraftig. Den burleska starten på romanen börjar med en gris som springer lös i centrala Bryssel. Grisar blir ett tema genom Huvudstaden som kopplar ihop personer, händelser och platser.

Det är ibland vanvettigt roligt och hans personbeskrivningar är dråpliga och ett exempel är när han beskriver den svenske kabinettschefen ”Lars Ekelöf, hardcore-lutheranen” som inte kan sänka sin gard eftersom bakom den finns bara ”dunsten av självgodhet”.

Menasse skriver satir som är intellektuell, gripande och tänkvärd och min rekommendation är: köp boken och läs den så snart du hinner!

LOTTA MAGNUSSON

Robert Menasse