Jul 3rd, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Huset vid sjönAv Kate Morton
The Lake House, 2015
Översatt av Louise Thulin
Forum, 2016
ISBN 978-91-37-14352-7, 442 sidor

Sadie Sparrow har varit lite för lösmynt i utredningen av ett fall och tvingas ta en time out från arbetet vid Londonpolisen. Under denna påtvingade semester reser hon till Cornwall där hon tar sin tillflykt till morfaderns hus. Detta händer 2003 och under en joggingtur råkar hon bokstavligen springa på den gamla herrgården Loanneth, ett lantgods övergivet av släkten Edevane sedan 70 år tillbaka då familjens yngste – Theo, elva månader gammal – försvann utan att lämna spår efter sig, något som splittrade familjen för all framtid eftersom barnet aldrig hittats. När Sadie fått reda på bakgrunden om huset vid sjön bestämmer hon sig för att ta reda på vad som hände med den lille pojken. Hon vill ju ha något att sätta tänderna i för att slippa slå dank.

Sparrow är en av romanens berättare. En annan är Alice Edevane som var 16 år när Treo förvann vid den där midsommarfesten 1933. Då var hon en lillgammal tös med skrivardrömmar som nu växt upp och blivit en firad deckarförfattare. Nu kommer en ung och energisk polis till henne och ställer frågor om sådant hon ägnat ett helt liv åt att hemlighålla.

Kate Morton, säreget skicklig beskrivare av engelskt lantliv trots att hon kommer från Australien, berättar en intrikat historia med många överraskande inslag och hon gör det utan brådska på det sätt som äldre brittiska författare alltid gjort. Detta är hennes femte roman på svenska: de tidigare är Dimmornas lek (2007), Den glömda trädgården (2009), I det förflutna (2011) och En välbevarad hemlighet (2013). Jag upplever Mortons sätt att skriva som utpräglat filmiskt eftersom texten skapar rörliga bilder inne i mitt huvud. Dessutom gillar jag hennes stämningsfyllda intrigmakeri och sammanvävandet av då- och nutid. Beskrivningen av miljöerna och människorna är fint konstruerade för att inte tala om slutet som fick mig att häpet dra efter andan.

Med tanke på hur Kate Morton skriver hade jag väntat mig att hon är en äldre, erfaren dam, men hon föddes så sent som 1976 i sydöstra Queensland i Australien. Hon är gift och har tre söner. Familjen är bosatt i Brisbane.

NINNI C. LARSSON

Kate Morton

Kate Morton. Foto Gillian van Niekerk