Feb 23rd, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till Huset som saknade nyckelAv Earl Derr Biggers
The House Without a Key, 1925
Översatt av Håkan Andersson
Deckarhyllan, 2015
ISBN 978-91-981360-2-9, 318 sidor

För den som vill in i en story pang på rödbetan är detta knappast rätt bok. I Earl Derr Biggers första roman om den orientaliske detektiven Charlie Chan, Huset som saknade nyckel, från 1925 i Håkan Anderssons översättning, är startsträckan lång, mycket lång till och med.

I Honolulu på Hawaii träffar vi först på Minerva Winterslip som trivs där hon är och inte så gärna vill åka hem till släktingarna i Boston som däremot är så måna om att få hem henne att de skickar sin unge släkting John Quincy Winterslip till Söderhavet för att få den gamla damen på bättre tankar. Det går ju inte för sig att en Winterslip, som tillhör en av stadens mer prominenta släkter att riskera degeneration på en så avlägsen plats.

Earl Derr BiggersJohn Quincy tar motvilligt tåget tvärs över Amerika, leds över att inte kunna läsa färska ekonomisidor i tidningen. Biggers humor är vänligt men bitsk i beskrivningen av den unge mannens syn på livet och sin egen – det vill säga familjens – status. Redan i San Francisco sliter hemlängtan i honom, men han fascineras också av staden som är helt olika Boston på andra sidan kontinenten. I hamnen ligger alla slags skepp och 1800-talet med dess minnen av sjanghajade sjömän ligger inte mer än 40-talet år bakåt i tiden. Detta tar Biggers också fasta på i sin historia vars lösning delvis har förgreningar till det förra seklets sjörövare i Söderhavet. När mordet i huset som saknade nyckel äger rum och den sedermera så berömde till Hawaii inflyttade kinesiske detektiven Charlie Chan tillsammans med sin överordnade Hallet har många sidor förflutit. Den för tiden så kontroversielle, ickevite detektiven tar inte till orda förrän på sidan 82.

Vi får följa Chan och John Quincy parallellt och lär oss begripa varför den så hemlängtande bostonbon alltmer förälskar sig i det letargiska livet vid en brusande strand. Biggers var också förälskad i Hawaii vilket märks på hans miljö- och naturbeskrivningar. På sätt och vis känns det som om mordutredningen, trots att den tar plats ända fram till slutet, inte spelar så stor roll i berättelsen. Man begriper visserligen att en sådan händelse i stadens högre societet måste utredas, vilket inte är så lätt i en tid utan mobiltelefoner och DNA. Och under södra korsets stjärnor är det väldigt få som har bråttom. Känslan är ”varför skjuta upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon”, men till sist blir ändå gåtan löst och den unge mannen från Boston bestämmer sig för vad han ska göra med sin framtid.

Earl Derr Biggers skrev sex romaner om Charlie Chan och fem av dem översattes till svenska. Men det tog hela 90 år att få introduktionsboken att försvenskas. Det hade troligen blivit fler om inte författaren avlidit i hjärtinfarkt 1933. Då hade han hunnit fylla 48 år. Huset som saknade nyckel skrevs på Halekulani Hotel på Waikiki Beach där man nu har en restaurang döpt efter boken. Manuskriptet hamnade hos Saturday Evening Post den 24 januari 1925 där det först publicerades som följetong.

Warner OlandDessa sex böcker resulterade i sin tur i över 50 filmer. De mest kända (Peter Ustinov får ursäkta) blev de 16 där den svenske skådespelaren Warner Oland (bilden tv) spelade Charlie Chan mellan 1931 och 1937. Oland föddes som Johan Verner Öhlund den 3 oktober 1879 i Nyby i Bjurholms kommun i Västerbottens län. Han avled i Stockholm den 6 augusti 1938 efter en framgångsrik karriär i USA dit han kom med familjen 1892. Han var inte enbart skådespelare utan översatte tillsammans med hustrun Edith Shearn August Strindberg och Henrik Ibsen till engelska. Efter filmdebuten 1912 kom han att spela in ett 80-tal stum- och ljudfilmer. Genom att ha sagt ordet ”stop” i den första långfilmen med tal – Jazzsångaren med Al Jolson – hamnade han i Guninness Rekordbok.

Earl Derr Biggers föddes i Warren, Ohio den 26 augusti 1884.  Som skribent sägs det att han inte visade klassikerna tillbörlig respekt utan föredrog att studera Rudyard Kipling. Hans första roman Seven Keys to Baldpate utkom 1913 och följdes snabbt av flera. Efter en semester på Hawaii föddes Charle Chan, som påstås vara kalkerad på den verklige polisen Chang Apana vid Honolulupolisen.