Aug 25th, 2012 | By | Category: 2012-08 aug, Recension

Omslag till Huliganerna kommer pa besokAv Jennifer Egan
A visit from the goon squad 2010
Översatt av Eva Johansson
Norstedts 2012

ISBN 978-91-1-304080-, inb

Vem vill ha besök av huliganer? Inte jag. Inte sådana bråkstakar vi hör eller läser om idag. Men den här boken handlar inte om våldsverkare och förstörare av det slaget. Den amerikanska författarinnan Jennifer Egan tänkte nog inte i första hand på personer av en speciell typ när hon skrev den senare Pulitzerprisade Huliganerna kommer på besök. Originalets titel innehåller begreppet ”goon squad”, som på svenska blir ”strejkbrytare”. Egans roman, som egentligen är tretton berättelser från sent 70-tal och tjugo år senare, befolkas av udda typer som får sina alldeles egna platser i eller utanför samhället.

Jennifer EganSasha är kleptoman. Hemma hos henne finns tre bord fulla med stulna föremål. Någon gång har det hänt att hon lämnat tillbaka en sak. Hon arbetar som assistent till Bennie under hans tid som firad skivbolagsdirektör och ledare för punkgruppen Flaming Dildos.

Bennies huvudsakliga syssla, som ledare för och basist i bandet, är att producera skräpmusik och försöka prångla ut den på marknaden. Många år senare har han fortfarande kontakt med killarna i gruppen, alla utom Scotty, den stora stjärnan i punkgänget, makalöst skicklig gitarrist som förr for som en galning över scengolvet. Två decennier senare sitter denne isolerad och livsfarligt överviktig i sin lya på Manhattan och ber Bennie ordna med hans comeback. Den ska bli mycket spektakulär; han ska nämligen agera på scenen lika vilt som förr. Troligen blir det hans död – men vadå? Bennie säger till Scotty: ”Tiden är en huligan, eller hur? Ska du låta huliganen köra med dig?” Scotty svarar: ”Huliganen vann.” Tiden går och vi changerar. Det kan vi inte göra något åt.

Boken innehåller även 76 Powerpoint-bilder gjorda av Alison 12 år, Sashas dotter. Hon skriver mest om sin familj. Det bästa är att de sidorna går fort att läsa!

Författaren har med sina noveller knutit ihop sammanhang och personer på ett fiffigt sätt. Huvudpersonen i en berättelse kan spela en blygsammare roll i en annan. Men vi får inte bara göra besök hos musikbranschen i New York; vi får också följa med till Neapel dit Sasha har rymt och ska hämtas hem av sin morbror. Det är en förtjusande historia i en fint skildrad miljö. Bara den gör boken läsvärd.

MONICA LINDSTRÖM