Feb 27th, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till Huliganens återkomstAv Norman Manea
Intoarcerea huliganului 2003
Översatt av Lars-Inge Nilsson och Dan Shafran
2244 Förlag 2012
ISBN 9789186729011, 412 sid

Den judiske dissidenten Manea hade i sitt hemland Rumänien betraktats som fosterlandsförrädare och tvingats att gå i exil i New York där han tillbringat nio år. Memoarernas titel kan därför sägas vara mycket ironisk. Det är en berättelse om en människa som 1941 av Antonescus fascistregering deporterades som femåring, upplevde tillsammans med hustrun koncentrationsläger och hur hemlandet bytte diktatur — från fascistisk till kommunistisk. Och till sin sorg märker han att livet på en annan kontinent, dit han kom som vuxen, berövat honom en stor del av modersmålet.

Norman ManeaVid ett tillfälle i lägret, med skjortan kryllande av löss, klagar han över att livet inte är värt att leva men får mothugg av sin pragmatiska och modiga fru.

Han lever sitt liv helt beroende av den rådande politiken, vänner visar sig vara styrets agenter och överallt finns öron som lyssnar av medborgarna. Manea vänder sig inåt, mot litteraturen, ett Kafka-liv och 1988 lämnar han Rumänien för New York, där också boken börjar. Så återvänder han till det gamla hemlandet, mycket för att besöka sin älskade mors grav innan berättelsen går mot sitt slut där den började.

Det är en skildring av en plågad människas färd in i det som varit, en realistisk och intellektuell berättelse kryddad av cyniska ironier.

Bokförlaget 2244 ska ha stort tack för att de låter andra författare än den anglosaxiska komma till tals. Det behövs.

KARL HJELM