HOTET FRÅN EN OKÄND

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-4, Recension

Av Joy Fielding
Don’t Cry Now 1995
Översatt av Gertrud Hemmet
Bonniers 1995

Den kanadensiska deckarförfattarinnan Fielding har nu fått översatt sin åttonde psykologiska thriller, varav jag endast läst de två senaste. Att döma av dessa är hennes speciella genre den om den duktiga kvinnan som dras in i en väv av mystiska händelser, bakom vilka man anar en ondskefull förföljare. ”Bilden av en främling” (1992) handlade om det populära temat minnesförlust, medan ”Ingen återvändo” (1994) var en av de nu så vanliga rättegångsdeckarna. Denna bok börjar med att huvudpersonen, lärarinna i en förmögen förort till Berlin, får en telefonvarning från sin mans förra hustru att hon själv och hennes lilla dotter är i fara. När hon på begäran åker för att träffa exhustrun, finner hon denna mördad. Detta medför först att hon själv känner sig misstänkt för mordet och sedan börjar misstänka sin man för det. Dessutom måste hon ta hand om mannens båda barn i första äktenskapet och sonens boaorm. Hon känner sig alltmer förföljd, blir fysiskt sjuk och tvingas betrakta sin egen uppväxt och förhållandet till föräldrar och broder enligt psykoanalytisk modell. Upplösningen är ett skickligt exempel på varianten ”den minst misstänkte”, men flera trådar hänger ganska löst i luften. Boken är inte lika bra som de båda tidigare nämnda. Den påminner ganska mycket om Mary Higgins Clarks böcker, men ligger inte så nära mysrysarens genre. Översättningen är nästan perfekt.

KLAS LITHNER