Dec 13th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Hot över ÖstersjönAv Mark Greaney–Tom Clancy (1947 – 2013)
Commander in Chief, 2015
Översatt av Svante Skoglund
Bookmark Förlag, 2016
ISBN 978-91-88345-19-6, 656 sidor

Tom Clancys (bilden överst tv) bokserie om president Jack Ryan fortsätter oförtrutet trots att originalförfattaren avled 2013. Det är många kritiker – i alla fall i USA – som menar att det var Clancy som skapade ”den nya internationella thrillern” där författarna drar ut konsekvenserna ur aktuella politiska händelser. Efter Clancys död har författaren Mark Greaney (född 1968, bilden under) helt tagit över skrivandet efter att ha samarbetat med sin mentor i dennes tre sista romaner. Men Tom Clancys ande svävar över alltsammans, inte minst genom att originalförfattarens namn fortfarande står överst på omslaget och med betydligt större bokstäver än Greaneys.

Tom ClancyDet är också svårt att uttala sig om skillnaden i språkbruk hos de två författarna. Det känns oerhört likadant vilket till del kan bero på de svenska översättarna. Svante Skoglund har försvenskat Greaneys senaste Hot över Östersjön.

Det är en bok som inte saknar några av de ingredienser vi är vana att se i en bok av Clancy – storpolitik med allt vad det innebär av hot och upptrappade konflikter där Ryssland med sin Putinliknande ledare Valerij Vorodin återigen ses som Amerikas mest oberäknelige fiende (vad kan nye presidenten Trump anse om den analysen?), en intrig som på sätt och vis följer de gamla Hollywoodmogulernas valspråk om att ”börja med världens undergång och arbeta dig upp till ett klimax” och naturligtvis massor av teknikbeskrivningar.

Mark GreaneyEtt passagerarflygplan på väg från Arlanda kolliderar över Östersjön med ett ryskt spaningsplan. Ingen överlever. Ingen dålig spådom med tanke på att boken måste ha skrivits långt innan den verkliga händelse nyligen där ett plan på väg till Stockholm stördes av ryska bombmaskiner.

Att sådana incidenter sker över Östersjön, i boken såväl som i verkligheten, har sin grund i rysk önskan att ta tillbaka de gamla sovjetiska stater som försvann på 90-talet. Den avsikten har redan manifesterats genom återtagandet av Krimhalvön från Ukraina och den militära offensiven mot samma stats östra del. Det är inte heller någon hemlighet att Moskva tycker att de baltiska staterna hör hemma inom Rysslands gräns.

Det största hindret för president Vorodins ambitioner att göra Ryssland till en ännu större stormakt är ekonomin. Statens pengar är intressanta för landets giriga oligarker och då försöker Vorodin skapa kaos i omvärlden. Men bokens egentlige hjälte, den amerikanske presidenten Jack Ryan, upptäcker den ryska militära upptrappningen vid ett Nato-lands gränser och bestämmer sig för att slå tillbaka.

Greaneys syn på situationen i nordvästra Europa är ganska skarpsynt. Det verkar dock som om samma skarpsynthet saknas i spådomarna om det egna landets vilja. Kanske togs han, som de flesta av oss andra, på sängen av Donald Trumps seger i valet. Det är skillnad på den mannen och den litteräre president Ryan. Sista raden i förlagets reklam för Hot över Östersjön lyder: Kommer Jack Ryan att hinna stoppa Vorodins hänsynslösa planer?

Nu har frågan snarare blivit: Hur ska Trump bli dödspolare med Putin?

Tom Clancy (1947–2013) skrev ett och ett halvt dussin  bästsäljare under sin livstid, många av dem filmade.

Mark Greaney slog igenom med bokserien The Gray Man och har hittills skrivit tolv romaner varav minst en blivit filmad. Han är bosatt i Memphis, Tennessee.