HORET I HÄLSTA

Jul 6th, 2019 | By | Category: 2019-07 juli, Recension

Omslag till Horet i HälstaAv Karin Hassan Jansson & Jonas Lindström
Natur & Kultur, 2018
ISBN 978-91-27-15375-2, 238 sidor

Karin Hassan Jansson är docent och lektor i historia vid Uppsala Universitet. Hon forskar huvudsakligen i frågor om sexuella relationer, våld och hushåll i Sverige från medeltiden fram till mitten av 1800-talet. Jonas Lindström är doktor i historia och forskare vid Uppsala universitet. Han studerar sociala skillnader, hushåll och försörjning i det gamla bondesamhället. De har tillsammans skrivit boken Horet i Hälsta som skildrar ett mer än 300 år gammalt autentiskt rättsfall.

År 1685 ställdes Anna Persdotter från den lilla byn Hälsta i Västmanland inför rätta, anklagad för att ha försökt ta livet av sin man. Anna Persdotter var mellan 25 och 30 år, gift och hade ärvt en av de största gårdarna i trakten. Hennes föräldrar skänkte ljusstakar till kyrkan (de finns fortfarande kvar) vilket visar på familjens status.

Karin Hassan Janssons och Jonas Lindströms genomgång av historiska rättegångsdokument är imponerande och fascinerande. Läsaren får följa författarnas detektivarbete för att ta reda på vilka personerna i händelsen var och hur de agerade. Anna Persdotter står åtalad för att ”haver tenterat med förgift att förgöra sin man”. Under den rättsprocess som följde framkom beskyllningar om förgiftning med arsenik, stöld, misshandel och Annas otrohet med drängar i hushållet och med gifta män. Hennes make säger inte mycket förutom ”hon hatar mig”. Författarna lyckas verkligen att göra huvudpersonerna levande och att sätta in den dramatiska rättsprocessen i ett historiskt sammanhang. Verkligheten överträffar dikten i det här fallet och slår även många såpoperor! Händelserna har i pressen skildrats som en 1600-talsversion av det aktuella Arbogafallet. Man får som läsare en inblick i hur livet var på 1600-talets Sverige där makten styrde med Guds bud och katekesen. Ett samhälle där otrohet, eller hor som det då kallades, var förenat med dödsstraff.

Författarna går vetenskapligt tillväga och kan dokumentera sina skildringar. Sist i boken finns en sex sidor lång referenslista för den som vill veta mer. De skriver sakligt men ändå engagerande, och förklarar olika företeelser som annars skulle te sig främmande för dagens svensk.

En fantastisk och spännande historisk skildring! Jag vill se mer sådana.

Karin Hassan Jansson, Jonas Lindström

Karin Hassan Jansson, Jonas Lindström. Foto Mikael Wallerstedt